Twinkle | Digital Commerce

Onderwijs en e-commerce: een gapend gat

2017-05-26
180101
  • 2:10

Met kleine oogjes bij de opening van de tweede dag van de Global E-commerce Summit 2013 in Barcelona. Gisteren mocht ik voor 400+ aanwezigen de Summit openen met cijfers over Europa, daarbij trends en cijfers vergelijkend met andere delen van de wereld, waaronder de US.

Vanochtend sprak mijn collega Vicky Cantrell, director van Shop.org, over de digitale divisie van de National Retail Federation (NRF), ‘s werelds grootse retail association.

Ook in de US ondergaat de retailindustrie grote veranderingen, maar zij worden daarbij – anders dan in Europa – niet gehinderd door een financiële recessie en gebrek aan consumentenvertrouwen. In de US zijn 3,6 miljoen retailers actief, die samen zorgen voor 42 miljoen banen. Opvallend is dat 95 procent van alle retailers deze retail bedrijven vanuit één locatie. Daarbij komt dat 77 procent van alle retailers minder dan tien medewerkers hebben.

Grootste probleem in US retail? Hoe aan goed opgeleide mensen te komen! Een probleem dat veel online ondernemers zullen herkennen. Waar halen we goed opgeleide talenten vandaan, met afdoende analytisch vermogen om mee te innoveren? Zijn universiteiten, hogescholen en mbo-opleidingen voorbereid op alle nieuwe functies die we zien ontstaan? Macy’s benoemde onlangs een chief omnichannel officer. Ik denk niet dat er in Nederland al een opleiding bestaat voor omnichannel manager. Er bestaat nog niet eens een opleiding voor e-commerce manager cq medewerker. Hbo- en mbo-opleidingen blijven vooralsnog opleiden voor detailhandelmedewerker en hebben de boot naar e-commerce en digitaal gemist.

Veel retailers zijn dan ook hard op zoek naar nieuw talent. Ook in meer traditionele posities als financiën en organisatie. Vragen als: ‘waar komt de omzet vandaan?’ – winkel, online, mobiel, tablet, etc. – kunnen door veel bedrijven niet eens worden beantwoord. Wat je dan vaak hoort, is dat het niet lijkt uit te maken waar de omzet vandaan komt. Omzet, waar ook vandaan, wat ook de bron, is omzet. Toch? Veel retailers doen nog geen moeite om herkomst van omzetten te lokaliseren. Begrijpelijk vanuit het oogpunt van onvermogen, onbegrijpelijk vanuit het oogpunt van business analytics. De meeste bedrijven missen het talent, de skills, de tools en het vermogen om dit soort noodzakelijke analyses te maken.

Hetzelfde geldt voor de wijze waarop een omnichannel onderneming georganiseerd kan worden. Is het wijs om nieuwe e-commerce afdelingen te integreren in de bestaande organisatie? Wordt het niet eens tijd na te gaan denken over nieuwe organisatiemodellen? Is het niet tijd voor een totaal nieuw organisatieperspectief?! Vragen die de noodzaak voor nieuw analytisch sterke, financieel en organisatorisch talent noodzakelijk maken en waar de branche – Thuiswinkel.org in Nederland, Ecommerce Europe in Europa – haar verantwoordelijkheid kan nemen en bijdrage kan leveren.