Twinkle | Digital Commerce

Leer kinderen op school webwinkel runnen

2017-05-27
180101

Met de Basisschoolwebwinkel en de Schoolwebwinkel kan het onderwijs de wereld van internet binnen de muren van de school halen. Het opzetten en het beheer van een webwinkel leert kinderen uiteenlopende vaardigheden en prikkelt latent aanwezig ondernemerschap.

Tekst: Ellen Kleverlaan / Beeld: Twinkle/BBP Media en Basisschoolwebwinkel.nl

In 2013 kwam Jolanda Luimes op het idee en sinds januari 2015 heeft ze zich er samen met kompaan Cynthia de Jong fulltime op gestort: de Basisschoolwebwinkel. Een concept waarmee ze digitalisering en ondernemerschap het onderwijs binnenhaalt. En dat is nodig, vindt ze. ‘De wereld van internet is niet geïntegreerd in die van het onderwijs. Op scholen is er weinig of geen aandacht voor social media, kopen en spelletjes doen via internet, of zomaar wat surfen. De belevingswereld die kinderen op internet ervaren, dringt de scholen niet binnen.’ Ook het ondernemerschap is een ondergeschoven kindje in het onderwijs. De vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zoals het zien en benutten van kansen en het omzetten van een idee in een werkbaar commercieel concept, worden in het reguliere onderwijs niet ontwikkeld.

Geld verdienen
Er speelde nog een idee mee bij het ontwikkelen van de Basisschoolwebwinkel. Luimes: ‘Scholen organiseren vaak eenmalige evenementen waarmee ze dan wat geld verdienen, zoals een kerstmarkt of een zomerfeest. Ik vroeg me af waarom ze niet iets opzetten waarmee ze meer structureel geld kunnen verdienen.’ Tezamen brachten de observaties en ideeën het duo tot het opzetten van de Basisschoolwebwinkel en de Schoolwebwinkel: een praktijk- en leerproject waarmee de bovenbouw van de basisschool respectievelijk klassen in het voortgezet onderwijs een webwinkel kunnen opzetten en beheren. Het project bestaat uit twee delen: het eerste deel betreft het opzetten van de webwinkel, het tweede deel het beheren ervan.

Zes modules
De leerlingen kunnen zes modules doorlopen. De noodzakelijke zijn Webwinkel, Reclame en Producten. Daarna is er een verdiepingsslag mogelijk met de modules Mediawijsheid, Geld en Programmeren. Het businessmodel van Luimes is een jaarlijkse licentiefee per leerling en eenmalige opstartkosten. Scholen krijgen de beschikking over een complete template inclusief hosting en de zes modules lesstof. Luimes: ‘Ik wil scholen volledig ontzorgen. Zij maken dus gebruik van alle faciliteiten om een volwaardige webwinkel te kunnen opzetten en beheren.’ Van de winst houden scholen de helft zelf en de andere helft gaat naar een door hen zelf te bepalen goed doel.

Alle vaardigheden van de 21ste eeuw komen aan bod bij dit praktijk- en leerproject. Niet alleen van de leerlingen, maar ook van de leraren, grapt Luimes. Er zijn leraren die heel internet-minded zijn, zegt ze. Maar er zijn er ook voor wie internet en webwinkels een groot mysterie zijn. ‘Ik merk in mijn contacten met het onderwijsveld dat het nogal afhankelijk is van de directeur van een school, of men welwillend tegenover dit concept staat.’ Het onderwijs is een behoudende wereld, merkt ze. ‘Ik moet laten zien wat dit betekent. Het is geen waterproject van drie dagen; een school moet er wel echt voor willen gaan.’

Vogelhuisjes
Het mooie van het samen bouwen aan een webwinkel is dat kinderen met verschillende vaardigheden en capaciteiten allemaal betrokken kunnen zijn. Neem de producten die verkocht gaan worden. Als de school besluit dat er vogelhuisjes verkocht gaan worden, moeten die wel gemaakt worden, net als kettingen die geregen moeten worden. Of tweedehands speelgoed dat moet worden opgeknapt voordat het goed is voor de verkoop. Daarnaast zijn er kinderen nodig die zich met de marketing van de webshop bezighouden, en kinderen die willen leren programmeren om de webshop verder uit te bouwen. Luimes: ‘Ieder kind heeft een talent en elk talent verdient het om te worden ontwikkeld. Maar je hoeft niet alles zelf te kunnen. Integendeel, juist door samen te werken kun je elkaars sterke punten benutten. Ik krijg er echt kippenvel van als ik zie hoe kinderen tot bloei komen.’

Kettingreactie
Toen de eerste school in Geesteren live ging met een eigen webwinkel, kwam het Jeugdjournaal op bezoek. Inmiddels zijn er meer scholen die de stap hebben gezet. Ook voor scholen in het voortgezet onderwijs is het praktijk- en leerpakket geschikt gemaakt met een CMS-handboek geschreven op mbo-niveau. Luimes mikt voor dit jaar op vijftig scholen die meedoen; er moet als het ware een kettingreactie op gang komen, waarbij de ene school de andere doet beseffen hoe leuk en goed een eigen webwinkel is. Luimes bedacht al eerder een term voor kinderen die straks alles weten van het runnen van een webwinkel: e-commerce savvy-kids. Daarmee kan de branche voorlopig vooruit.

-----------------------------------------------------------
De klant aan het woord
Ishtar Katalanc is docent Economie & Ondernemen op het Staring College in Gelderland. Om het vak Webshop inhoud te geven was zij op zoek naar praktijkgericht onderwijs. Dat is er eigenlijk niet: ‘Veel uitgevers hebben er de nodige theorie over, maar een link naar de praktijk, het doen, ontbreekt.’ Toen zij in aanraking kwam met de Schoolwebwinkel, waren zij en haar twee sectiegenoten enthousiast, net als het afdelingshoofd en de directeur. In september is de eerste klas begonnen. ‘In januari begint een volgende klas. Met de beste webshop gaan we het jaar erna daadwerkelijk verkopen.’ Over wat de school gaat verkopen moet nog een beslissing genomen worden.
-----------------------------------------------------------


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2015.