Het jaarlijkse verzendvolume van Fonq.nl groeide van honderden pakjes in het begin van deze eeuw naar zo’n zevenhonderdduizend pakjes in 2013. Vele verhuizingen en uitbreidingen later verzorgt de online retailer de logistiek nog altijd zelf. ‘Het kan gewoon niet goedkoper.’
Dat zei CEO en medeoprichter Patrick Kerssemakers van Fonq.nl vanmiddag op het congres Logistiek & E-commerce. Hij sprak uitgebreid over de voor- en nadelen van webwinkellogistiek in eigen handen. Daarbij benadrukte hij verschillende keren dat de marges klein zijn, in de e-commerce over het algemeen en zeker ook in de productcategorieën van Fonq.nl, dat zich positioneert als 'hèt eigentijdse webwarenhuis'.
Eigen voorraad
Fonq.nl verkoopt inmiddels ruim twintigduizend verschillende producten via ruim honderd shops. Volgens Kerssemakers houdt het bedrijf zeker 90 procent zelf op voorraad (en daarmee in eigendom): ‘We kijken wel naar mogelijkheden voor dropshipping en dergelijke, maar we merken dat veel leveranciers dat niet kunnen waarmaken. Onze markt moet in ieder geval nog opengebroken worden op dit punt.’
‘Volume, volume, volume’
Toen het volume van Fonq.nl groot genoeg was geworden, besloot het bedrijf om producten zélf met een grote terminal-truck van zijn magazijn bij Utrecht naar PostNL verderop te brengen: ‘Anders stuurt PostNL een charter, die eerder ook al bij een andere webwinkel is langsgeweest. Dat is foutgevoeliger en bovendien ook duurder, afhankelijk van je locatie en vanaf een zeker volume. In retail is één ding belangrijk: volume, volume, volume.’
Tot middernacht bestellen
Kerssemakers zei vanmiddag dat Fonq.nl jaarlijks sowieso met tientallen procenten moet blijven groeien om de stevige concurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden. Die continue groei vereist veel flexibiliteit, zeker omdat Fonq.nl belooft om bestellingen voor middernacht de volgende dag te bezorgen via PostNL. ‘We krijgen er steeds magazijnruimte bij, maar je moet echt wel zorgen dat producten die vaak samen worden besteld ook bij elkaar in de buurt liggen. Anders reden we het gewoon niet.’
Opschalen als constante
Recent sloot Fonq.nl weer een nieuw contract af voor extra opslagruimte in de buurt. Kerssemakers weet dat ‘ie over niet al te lange termijn alweer aan nieuwe uitbreiding moet gaan denken. Opschalen is een constante. ‘Huisvesting is echt een issue, en dan met name verhuizen. De laatste keer nam dat alles bij elkaar zo’n drie maanden in beslag, waarin we zeker orders zijn misgelopen. Dat moet volgende keer beter.’
Automatiseren lastig
Ook automatiseren is kostbaar als de groei zo groot is. Zeker bij de sterk wisselende groottes van Fonq.nl’s producten (van peper- en zoutstellen tot tuintafels) is geautomatiseerd inpakken volgens Kerssemakers bijvoorbeeld ‘godsonmogelijk’. Dat probleem heeft Wehkamp.nl, de grote broer bij RFS Holland Holding, ook, maar Kerssemakers verwacht niet dat de webwinkels op termijn logistiek gaan samenwerken. ‘Dat zullen zij niet ambiëren en van ons hoeft het ook niet.’
‘Ik ben ooit zelf begonnen de logistiek te doen en daarin zijn we steeds opgeschaald’, aldus de e-commerce ondernemer. ‘We werken voornamelijk met eigen programma’s en dashboards. We monitoren continu en passen de hardware regelmatig aan. We houden zelf nauwkeurig bij in welke mate leveranciers hun afspraken nakomen, waardoor we een reëel beeld hebben van levertijden. Daar doen we ons voordeel mee.’
‘Kan niet goedkoper’
‘Logistiek is voor ons echt key’, besloot Kerssemakers vanmiddag. Hij zei erbij dat hij zich in het verleden verschillende keren flink heeft verkeken op bepaalde logistieke issues. ‘Maar uitbesteden om risico’s in te dekken? Nee. We zijn met logistiek begonnen, we hebben ervan geleerd en we blijven het doen. We vinden het ook mooi en we kunnen het ook goed inmiddels. Ik heb andere webwinkels wel eens laten zien hoe kostenefficiënt we zijn per order. Daardoor weet ik dat het niet goedkoper kan.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Logistiek is key voor Fonq.nl'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.