Twinkle | Digital Commerce

Google verandert ranking voor mobiele webshops

2017-11-09
180101
  • 2:03

Google plaatst mobiele websites van retailers die niet zijn geoptimaliseerd aan de wensen van de zoekgigant lager in de ranking. Daarmee is Google een nieuwe strategie gestart om online retailers hun webshop passend te maken voor het zoeken op de smartphone.

Google gaf retailers al enige tijd aanbevelingen over hoe zij hun mobiele webshop hoger in de zoekresultaten op de smartphone kunnen krijgen. Nu is de zoekgigant een wat rigoureuzere aanpak gestart door online retailers die niet aan Google’s aanbevelingen voldoen lager in ranking te plaatsen.

Verbeteren
‘Om het zoeken via Google op de smartphone te verbeteren voor de consument zullen we de komende tijd ons ranking-systeem veranderen en webshops die een niet optimaal werkende mobiele site hebben zich hiervan bewust te maken’, zeggen Yoshikiyo Kato, software engineer, en Pierre Far, webmaster trends analyst, beide werkzaam bij Google, in een blogpost.

Faulty redirects
Het grootste probleem voor mobiele sites is volgens Google een fenomeen dat het bedrijf ‘faulty redirects’ noemt. Een redirect ontstaat wanneer een website ‘ziet’ dat het apparaat waarop een desktop-URL (bijvoorbeeld Twinklemagazine.nl) wordt ingetikt een smartphone is. De website verandert na deze signalering van pad naar de mobiele URL (bijvoorbeeld m.twinklemagazine.nl).

Wanneer een consument in Google’s zoekresultaten een link aanklikt van een dieper liggende pagina, bijvoorbeeld een productpagina, dan wordt hij óf doorgelinkt naar de desktopversie van deze pagina óf naar de mobiele versie van de homepage van de webshop. De productpagina wordt bij veel webshops dus niet in een mobiele versie getoond, wat volgens Google wel mogelijk moet zijn. Webshops met deze ‘faulty redirects’ worden voortaan lager in ranking geplaatst.

Het probleem kan worden opgelost door een responsive webshop te maken, zegt Google. Deze past zich op alle pagina’s automatisch aan aan de smartphone.

Error
Een tweede punt waar Google rekening mee houdt in zijn mobiele zoekresultaten zijn webshops die een URL bieden die enkel reageert op desktopbezoeken en een error geeft voor smartphonegebruikers. Wanneer een webshop, naast de desktop-URL, een ‘smartphonevriendelijke’ URL heeft voor de website, dan moet de gebruiker uit de mobiele Google-resultaten automatisch worden geleid naar de goede URL, mits deze ook geen error-pagina is, zegt Google. Als de pagina in de webshop geen smartphonevriendelijke versie heeft, dan moet de link in de zoekresultaten naar de desktopversie worden geleid. Het is altijd het beste om de content waar de gebruiker naar zocht wél te tonen, aldus de zoekgigant.

Lees ook:

- Google Shopping is niet meer gratis
Hoe zichtbaar te blijven in Google Shopping?