Twinkle | Digital Commerce

Walmart pusht automatisch boodschappenlijstje in app

2017-11-08
180101

Walmart gaat winkelbezoekers automatisch gegenereerde boodschappenlijstjes voorschotelen via zijn mobiele app. Volgens de grootste retailer ter wereld groeit de door mobiel beïnvloedde offline omzet de online omzet ruim voorbij.

De getoonde producten op de mobiele boodschappenlijstjes van Walmart worden straks geselecteerd op basis van het eerdere koopgedrag van de klant. Koopt hij maandelijks wasmiddel en is het vier weken geleden dat hij dat voor het laatst heeft aangeschaft, dan verschijnt wasmiddel op het lijstje, dat bij wijze van pop-up zichtbaar wordt gemaakt in de app.

Walmart app
Walmart biedt net als bijvoorbeeld Albert Heijn al de optie boodschappenlijstjes te maken op mobiel, en gebruikers van de app kunnen zien waar in de winkel bepaalde artikelen te vinden zijn. Anders dan bij AH kunnen ook kortingsbonnen mobiel worden verzilverd. Volgens global head of mobile Gibu Thomas brengen gebruikers van de app vaker een bezoek aan een vestiging van Walmart dan andere klanten en besteden ze daar 40 procent meer dan gemiddeld.

Tientallen miljarden
Sinds kort experimenteert de op drie na grootste Amerikaanse webverkoper binnen de app met ‘Scan & Go’. Wie met zijn smartphone langs barcodes van producten gaat, kan bij het verlaten van de winkel eenvoudig mobiel afrekenen, aldus Thomas op Networkworld.com. De integratie van 'big data' is een volgende stap die Walmart’s mobiele frontman wil zetten. Mobile influenced in-store buying zal volgens Thomas in 2016 twee keer zo veel omzet in het laatje brengen als de e-commerce omzet van Walmart. Het gaat dan al gauw om tientallen miljarden dollars; de online omzet komt dit jaar naar verwachting uit rond de 10 miljard euro, na een sterk eerste kwartaal.