Twinkle | Digital Commerce

TravelBird neemt BoekVandaag over

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:56

TravelBird Nederland BV neemt per vandaag alle activiteiten van BoekVandaag over van RED Online Marketing. Beide labels met dagaanbiedingen voor reizen blijven voorlopig naast elkaar bestaan, laat directeur Symen Jansma van TravelBird weten aan Twinkle.
 
Roy Platje en Edwin Jonker van RED lanceerden BoekVandaag in 2009 als een ‘iBood voor reizen’. Dagelijks zette het bureau één reis te koop op Boekvandaag.nl, later werden dat er meer en volgden gepersonaliseerde aanbiedingen. Met bureau E-Village sleepte de reissite een jaar na de oprichting een zilveren E-mailmarketing Award (EMMA) in de wacht.

‘Nieuwe ideeën’
Voor reisorganisaties biedt BoekVandaag een kanaal om last-minutes aan de man te brengen. De site richt zich primair op de Nederlandse en secundair op de Belgische markt. Roy Platje van RED laat weten dat het concept toe is aan een volgende fase. ‘We kiezen ervoor om verdere ontwikkeling over te dragen aan TravelBird en ons te richten op nieuwe ideeën.’ Jonnie Muis (30) wordt binnen TravelBird de manager van BoekVandaag. Overigens gaat RED wel door met meta-zoekmachine Vindeenreis.nl.

TravelBird
De overname van BoekVandaag past volgens TravellBird in zijn internationale groeistrategie. Het bedrijf startte in april 2010 met het aanbieden van flash travel sales in ons land. Voor reisorganisaties als Corendon, Hampshire Hotels, Roompot Vakanties en attractie- & vakantiepark Slagharen fungeert TravelBird net als BoekVandaag als outlet-kanaal. Een jaar na de Nederlandse entree werd ook in België en later nog in Duitsland gestart met reisaanbiedingen. Inmiddels staan er negentig mensen op de loonlijst van het bedrijf.

MyTrip
In september van het afgelopen jaar maakte TravelBird de acquisitie bekend van MyTrip, dat werd overgenomen van het Belgische reisconcern Travelmedia. Op dat moment had TravelBird zelf al een groter marktaandeel in Vlaanderen dan in Nederland. Met de aankoop van MyTrip nam het bedrijf een concurrent uit de markt. TravelBird verwierf zich ook toegang tot het bestand van toeleveranciers van MyTrip en daarmee tot extra reisaanbod. Datzelfde gebeurt met de Nederlandse overname van vandaag. 'We zijn op dit moment leveranciers aan het benaderen', aldus directeur Jansma.

Apart label
MyTrip en Travelbird.be zijn inmiddels geïntegreerd, laat Jansma weten. 'De abonneebestanden zijn samengevoegd en het aanbod is identiek. We houden Mytrip.be nog wel in de lucht vanwege het verkeer dat de site trekt. In Nederland willen we BoekVandaag echt langere tijd als apart label in stand houden. Ondertussen profiteren we van synergievoordelen aan de achterkant.'