Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing Awards voor Boekvandaag, KLM en UPC

2017-09-15
180101
  • [nieuws]
  • 1:56

Boekvandaag.nl, Air France-KLM en UPC Nederland hebben een E-mailmarketing Award (EMMA) in de wacht gesleept. Tijdens de Nationale E-mail Marketing Conferentie in september wordt bekend of de cases met goud, zilver of brons worden bekroond.

Volgens juryvoorzitter Michael Straathof waren de meeste van de dit jaar ingezonden cases van goed niveau: ‘Ze zijn stuk voor stuk gedegen, goed in uitvoering en bijzonder effectief. We merken dat de markt volwassener begint te worden. Je ziet dat het doel van het medium e-mail bij organisaties in alle branches verschuift van een puur saleskanaal naar een medium om relaties te onderhouden. Van daaruit worden marketing- en marketingcommunicatiedoelstellingen gerealiseerd.’

Zorgelijk
Het valt Straathof wel op dat de boodschappen in de e-mails nog redelijk ‘inside-out’ worden bepaald: ‘Daar valt nog winst te boeken. Zorgelijk is ook dat bij ongeveer de helft van de cases het onderdeel testen nog steeds niet voorkwam.’

Hieronder vindt u de drie EMMA-winnaars, met de prijswinnende cases en de betrokken partners:

Air France-KLM
Case: 'Anna geeft BlueBiz een persoonlijke kick (start)'
In samenwerking met: CloseContact

Boekvandaag.nl
Case: Succesvolle lancering Boekvandaag.nl (RED online Marketing) - ‘Keuzevrijheid voor ROI-optimalisatie’
In samenwerking met: E-Village

UPC Nederland
Case: ‘De UPC Abonneescan Campagne’
In samenwerking met: 22 Times

KLM viel vorig jaar ook de in de prijzen. De luchtvaartmaatschappij won toen een gouden EMMA voor de Bluebizz Lifecycle case. Bol.com (artikel over de case hier) en de Koninklijke Landmacht gingen toen met respectievelijk een zilveren en bronzen EMMA naar huis. 

Jury en criteria
Naast de aangehaalde Straathof (voorzitter van branchevereniging EMMA-nl), hebben Joris de Bruijne (Add to Favorites), Beer Flik (Dynamic Zone), Peter Joziasse (AVRO), Paul Petermeijer (BBP) en Michel Schaeffer (Bol.com) dit jaar zitting in de jury.

Ze toetsen de ingezonden e-mailmarketingcases onder meer op effectiviteit, creativiteit, functionaliteit, innovatie en middeleninzet. Verder kijkt het keurkorps naar het gebruik van e-mail als onderdeel van de totale communicatie en naar de wijze waarop de database is opgebouwd. Tenslotte beoordeelt de jury de resultaten en opzet van eventueel ondernomen commerciële teksten. Een toelichting op deze criteria vindt u hier (pdf).

Nationale E-mailmarketing Conferentie
De drie EMMA-winnaars presenteren hun case op de Nationale E-mailmarketing Conferentie, die plaats vindt op 8 en 9 september in Utrecht. Meer informatie over het programma en de mogelijkheid om u aan te melden voor de workshops en/of het congres vindt u op de website.