Koninklijke Siebel Juweliers is de laatste in een rij strategische partners van Wehkamp.nl. De juwelier verkoopt vanaf vandaag sieraden en horloges in het webwarenhuis. Het assortiment van merken als Buddha to Buddha, Ti Sento en Pandora zal medio juni ongeveer dertienhonderd producten beslaan.
‘Met de samenwerking willen beide partijen de modebewuste consument de mogelijkheid bieden hun totale outfit met bijpassende juwelen en horloges online te kopen’, schrijft Wehkamp.nl in een persbericht over de deal. Dit markeert de focus op inspiratie van het vlaggenschip van RFS Holland Holding, de nummer één van de Twinkle100. ‘Klanten kunnen hiermee een ultieme finishing touch geven aan hun outfit’, zegt scheidend CEO Paul Nijhof over de nieuwe verkooppartner.
Social media game
Siebel heeft 37 winkels in Nederland en verkocht tot vandaag alleen online op de eigen website. Volgens directeur Johan van Hees is de verkoop op Wehkamp.nl onderdeel van de omnichannel strategie van de juwelier. Om de samenwerking te vieren is een social media game ontwikkeld, die binnenkort kan worden gespeeld op de Facebook-pagina van Wehkamp.nl. Vanaf aanstaande maandag krijgen deelnemers verschillende tips, die leiden naar een diamant van 1 karaat voor de winnaar.
Strategische allianties
Wehkamp.nl sloot eerder onder meer samenwerkingen met fashion retailers Mango, Sacha en WE Fashion. De strategische allianties moeten bijdragen aan de omzetontwikkeling van Wehkamp.nl, naast organische groei. De derde groeipijler, acquisities, is minder belangrijk geworden. zei Nijhof eerder deze maand tegen Twinkle: ‘Acquisities staan op een lager pitje, omdat we hebben gemerkt dat we met het format van Wehkamp.nl veel zaken op eigen kracht kunnen oppakken. We kunnen zelf nieuwe categorieën aanmaken en mooie merken aan ons binden. Die merken willen graag bij ons in de virtuele etalage.'
Wehkamp profiteert van de crisis, zelfs Siebel gaat leveren. Ze kunnen nu eindelijk merken krijgen en van hun goedkope imago afkomen omdat leveranciers steeds vaker overstag gaan omdat hun omzet ook terug loopt.
Dames en Heren van Siebel, de taart wordt niet groter doordat Wehkamp erbij komt, maar alleen verdeeld en dus gaan de specialisten on- en offline weer minder verkopen.
Uiteindelijk zal blijken of wehkamp wel zo'n goede partij is. Ik ben ervan overtuigd dat als je je spullen bij wehkamp neerlegt je je merk om zeep helpt. Wehkamp geeft niets om merken en klanten, maar alleen om het tevreden stellen van aandeelhouders. Laten we met z'n allen verstandig zijn en weer bij de specialist gaan kopen on- of offline, gun deze ondernemer voor het productspecialisme en de vaak betere aftersales de omzet. Neem garantieafhandeling, dat is een drama bij dit soort grote spelers. Laten we met z'n allen de grote zeepbellen zoals bol, zalando en wehkamp, die eens gaan klappen links liggen en weer voor een gezond Nederland gaan. Koop dus bij de specialist!
Wat negatief jouw bericht. Ik denk juist dat het positief is om de slag naar online te maken. Door het bereik van wehkamp kan het juist wel een toegevoegde waarde zijn. Voor deze exposure moet je wel de taart verdelen. Denk jij dat wederverkopers er op Amazon, bol en later de vergelijkers er slechter op worden? Bij de grote partijen zit juist online talent.