Twinkle | Digital Commerce

'Geniaal concept'

2017-05-26
180101
  • 2:08

De webshop Styletax.com is opgezet met een T-shirtdesigncontest. Patrick Klein, oprichter van Bofashion.nl, vroeg zich in de column van vorige maand af hoe ze op dit idee zijn gekomen. Het antwoord komt van medeoprichtster Clarissa de Jong.

'Styletax.com startte in december 2005 als een T-shirtontwerpwedstrijd en webshop. Wij - medeoprichter Fernand Smeets en ik - zijn werkzaam in de grafische branche en komen dagelijks in aanraking met ontwerpen en illustraties. Destijds werden er in onze kringen veel T-shirts gedragen met illustraties. Er was toen één redelijk bekende webshop in Amerika die leuke, grafisch sterke en illustratieve T-shirts verkocht. Zij lieten mensen illustraties inzenden waar het publiek een cijfer aan kon geven en de populairste werden als T-shirt verkocht. Nadeel waren de verzendkosten naar Europa, die waren minstens evenveel als de shirts zelf.

Het idee van die site sprak ons enorm aan. Doordat je je doelgroep vraagt om illustraties in te sturen en te stemmen, trek je publiek naar je site. Dit zijn gelijk ook de mensen die de T-shirts dragen die je verkoopt. Zij vragen vrienden om op hun inzending te stemmen en dus naar jouw website te gaan. Vrij geniaal. We besloten dat wij de Europese versie van deze website zouden worden. Natuurlijk moest er wel iets te koop zijn bij de lancering van de site, dus vroegen we een aantal bekende illustratoren - waaronder Nozzman - om een T-shirtontwerp te maken. De site konden we zelf bouwen, dus dat kwam goed uit.

Sinds de start was er een snel groeiend aantal leden dat actief bijdroeg aan de website door ontwerpen in te sturen en die van anderen te beoordelen. Iedere maand werd een winnend ontwerp met de hoogste beoordeling gedrukt en in de shop geplaatst. Nadat we dit concept twee jaar hadden gevolgd, besloten we dat we meer wilden. Meer variatie in kleding (T-shirts zijn niet zo fijn in de winter), meer productvariatie (spullen die we zelf superleuk vinden), meer merken (niet alleen eigen shirts) en vooral meer vrijheid. Daarom hebben we toen besloten het concept om te gooien en een nieuw imago te bedenken voor Styletax, met een nieuwe webshop vol mooie en leuke producten. Na veel brainstormen, ontwerpen, programmeren, producten zoeken, fotoshoots en schrijven konden we eindelijk een resultaat laten zien waar we nog steeds trots op zijn!'

Clarissa de Jong is medeoprichtster van Styletax.com. Haar vraag aan Bart Schreurs, oprichter van Styleconnect.nl: `Je bent een webshop met mannenmode aan het opzetten. Op welke manier ga je jouw doelgroep aanspreken om je webshop bekendheid te geven?'

Zijn reactie kunt u lezen in Twinkle 6-2013.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 5-2013.


Gerelateerde artikelen: