Twinkle | Digital Commerce

Groter durven dromen

2017-05-26
180101
  • 2:06

Angelique van den Born-Miseré, eigenaresse van Topvintage.nl, vroeg zich in de column van vorige maand af waarom Bofashion.nl naast de webshop een stenen winkel is begonnen. Het antwoord komt van Patrick Klein, oprichter van de baby- en kinderkledingshop.

`Toen wij in 2005 startten met de verkoop van kinderkleding op Marktplaats.nl, hadden we nooit gedacht dat die hobby zou uitgroeien tot een serieuze business. De passie voor kinderkleding leidde al gauw tot een webshop. Kleinschalig en vanuit een zolderkamertje weliswaar, maar toch… Bofashion.nl was geboren. Het duurde niet lang of de webshop barstte uit zijn voegen. In 2009 werd er daarom een magazijn aan huis gebouwd; we hadden weer plek om de collectie verder uit te breiden. Maar in 2011 ontstond er wederom een gebrek aan ruimte. Bofashion paste definitief niet meer in het plaatje van een webwinkel aan huis.

Als gevolg daarvan ontstond het idee voor een stenen winkel. We huurden een klein pand en verkochten vanuit daar baby- en kinderkleding. Bofashion was nu niet alleen een shop op het web, maar ook een gezellig winkeltje in Landgraaf. Maar het magazijn bleef te klein, dus gingen we op zoek naar een bedrijfsruimte voor het kantoor en de voorraad.

Het winkeltje beviel onze klanten zo goed, dat we groter durfden te dromen. Waarom geen winkelpand waarin webshop en stenen winkel samenkomen? De voordelen van een integratie van webshop met de fysieke winkel waren al snel duidelijk. Er ontstonden zo twee verkoopmogelijkheden in één ruimte. Maar… er zaten ook haken en ogen aan. Want hoe doe je dat met de voorraad, het kassasysteem, personeel en het budget? Wat de voorraad betreft, waren we er snel uit: zevenduizend stuks moesten in de winkel liggen. Daar was een innovatief kassasysteem voor nodig. Onze webdeveloper had een grandioos idee en heeft de kassa in het CMS-systeem ingebouwd. Alle verkopen in de winkel worden zo direct uit de voorraad van zowel de webshop als de winkel geboekt.

We kregen de unieke kans om een groot nieuwbouwpand te betrekken, dat casco werd opgeleverd. Juist in deze tijd van crisis zijn er tal van mogelijkheden en kansen. Bovendien bieden die 200 vierkante meter met kantoor en inpakfaciliteiten ruimte zat voor de komende jaren. Hoewel, met (online) ondernemers weet je het nooit!'

Patrick Klein is oprichter van Bofashion.nl. Zijn vraag aan Clarissa de Jong en Fernand Smeets, eigenaren van Styletax.com: `Deze webshop is op een bijzondere manier opgezet met een T-shirt-designcontest. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?' 

Hun reactie kunt u lezen in Twinkle 5-2013.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 4-2013.