De online bestedingen van Franse consumenten lagen in het eerste kwartaal van dit jaar 14 procent hoger dan begin 2012. De webshops in Frankrijk draaiden de afgelopen maanden in totaal 12,1 miljard euro omzet.
Dit blijkt uit een rapport van de Franse e-commerce brancheorganisatie La Fevad.
In Frankrijk werden de afgelopen twaalf maanden bijna negentienduizend nieuwe webshops geopend, waardoor het totaal aantal webwinkels van Franse bodem uitkwam op 120.000, meldt Retail-loyalty.org. Ter vergelijking: in Europa ligt dit aantal op 550.000 e-commerce sites.
Meer webshoppers
In het eerste kwartaal van dit jaar verwelkomden de Franse webshops 32,6 miljoen bezoekers, 5 procent meer dan een jaar eerder. Bijna tweederde van deze shoppers bezocht minstens één van de vijftien grootste e-commerce sites in Frankrijk. De top 5 in het land bestaat uit Amazon, Cdiscount, Fnac, eBay en PriceMinister.
Lage waarde winkelmand
De waarde van de gemiddelde winkelmand steeg met 4 procent naar een bedrag van 85 euro, het laagste cijfer ooit gemeten door La Fevad, aldus Retail-loyalty.org. Het bedrag daalde de afgelopen twee jaar met in totaal 8 procent. Wel werd er dit kwartaal vaker online gekocht dan in het eerste kwartaal van 2012. Consumenten winkelden gemiddeld 5,5 keer online per maand, vorig jaar was dit nog 4,8 keer.
E-commerce Europa
Gisteren werd het eerste European B2C Ecommerce Report met jaarcijfers over de Europese e-commerce markt bekendgemaakt. Daaruit bleek onder andere dat de online consumentenbestedingen in Europa vorig jaar 19 procent hoger lagen dan in 2011, om uit te komen op 311,6 miljard euro. Frankrijk hoort met een totale omzet uit online verkoop van 45 miljard euro bij de top 3 van Europa's grootste e-commerce landen. Alleen Groot-Brittannië (96 miljard euro) en Duitsland (50 miljard euro) zijn 'groter'.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Franse e-commerce 14 procent gegroeid in Q1’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.