Contentmarketing, het creëren van unieke content voor uw bedrijf als marketinginstrument, wordt al enkele jaren belangrijker, maar sinds een jaar heeft contentmarketing (ook voor kleinere webshops) echt een vlucht genomen.
U heeft misschien inmiddels een eerste strategie op papier gezet, en de eerste ideeën uitgewerkt, maar wat nu?
Tekst: Danny Klaassen
Het is lastig voor kleine tot middelgrote webshops om frisse hoogwaardige content te blijven creëren. Dit is ook niet zo vreemd, omdat het creëren van deze content, helemaal voor een webshop, een uitdagende bezigheid kan zijn. Niet alleen moet er extra tijd vrij worden gemaakt, het moet bovendien in een leuke aantrekkelijke vorm worden gegoten. En hoe zorgt u er bovendien voor dat er daadwerkelijk iemand is die uw content gaat lezen?
Het begint allemaal met inspiratie. Onderstaande tips kunnen u als webwinkelier op gang helpen met het creëren van unieke content die ook daadwerkelijk gelezen gaat worden.
1. Word een contentcurator
Een contentcurator is, simpel gezegd, iemand die informatie over een bepaald onderwerp vindt, beoordeelt en vervolgens deelt. Met een webshop heeft u waarschijnlijk een focus op een specifiek vakgebied en bent u ook te beschouwen als een specialist op dat gebied. U bent op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en u leest veel over uw gebied, dan bent u ook in staat om als contentcurator te fungeren.
We worden dagelijks overspoeld met zeeën van informatie. Contentcuratoren brengen structuur aan en wijzen ons op belangrijke, maar vooral ook leuke, content. Goede contentcuratie is niet simpelweg het (voor honderdste keer) delen van een video of foto. Als contentcurator breng je relevante content samen op een samenhangende manier en verrijk je de som der delen.
Met contentcuratie breng je structuur in de ‘information overload’
2. Krijgt u altijd dezelfde vragen van uw bezoekers?
Ervaring leert dat webshops telefonisch of via mail vaak met dezelfde vragen worden geconfronteerd. Blijkbaar is er waarschijnlijk dan iets nog niet geheel duidelijk en zijn uw bezoekers zelfs bereid om hiervoor contact op te nemen. Dit onderwerp of deze onderwerpen zijn dan ook bij uitstek geschikt om te gebruiken voor het creëren van unieke content in welke vorm dan ook. Als u bijvoorbeeld steeds weer vragen krijgt over een specifiek product is het misschien verstandig om juist van dit product een productvideo te maken.
3. Neem tijd om te reageren op andermans content
Contentmarketing hoeft niet per se te bestaan uit het ‘pushen’ van content op uw eigen site. In essentie gaat het namelijk om het opbouwen van relaties met uw publiek of met aanverwante partijen. Dit kunt u ook doen door te reageren op content van anderen. Al neemt u een half uur per week de tijd om te reageren op relevante blogs, fora of via sociale netwerken. Op deze manier bouwt u ook aan uw naam en autoriteit. Ook deze reacties zijn in wezen content.
4. Producten kunnen op tal van manieren worden gebruikt
In uw hoofd heeft u een globaal idee van wat uw klanten met uw producten zullen doen. Soms worden uw producten echter gebruikt op manieren die uzelf nog helemaal niet had bedacht. Zo kunnen uw producten op nieuwe, creatieve of misschien bizarre wijzen worden gebruikt. Vraag uw klanten dus eens hoe ze uw producten hebben gebruikt en beloon bijvoorbeeld de meest creatieve inzending. Op deze manier kunnen nieuwe consumenten ook weer inspiratie opdoen.
Producten kunnen soms op een verrassende manier worden gebruikt.
5. Geef uw mening over nieuws binnen uw markt
Als u echt geïnteresseerd bent in de markt waarin u zich begeeft, dan zult u de ontwikkelingen op de voet volgen. Waarschijnlijk leest u dan ook aanverwante boeken of artikelen over het vakgebied. U zou eens een keer een review over een relevant boek kunnen schrijven of een review over aanverwante services of producten binnen uw vakgebied. Verkoopt uw bijvoorbeeld trendgevoelige producten, lees dan eens boeken of artikelen van trendwatchers en geef vervolgens uw visie.
6. Stel een aankoopgids op voor uw producten
Mocht u ‘complexe’ producten verkopen in uw webshop, dan kan het ook handig zijn om een zogenaamde buying guide op te stellen. Aan de hand van zo’n aankoopgids kan een consument producten vergelijken en inzien wat wel en wat niet belangrijk is bij een aankoop. U kunt bijvoorbeeld duidelijk maken wat de belangrijkste eigenschappen zijn waarop men moet letten en wat de valkuilen zijn bij een aanschaf van een dergelijk product.
Via een dergelijke gids kunt u ook twijfel weghalen bij de consument, waardoor men juist eerder overtuigd wordt om desbetreffende ‘complexe’ producten online te kopen, u verhoogt op deze manier dus ook uw conversie.
7. Weet wat uw doelgroep online doet
Weet u wat uw doelgroep leest, bekijkt of consumeert? Het is belangrijk om te leren wat uw doelgroep zoal doet online. Op welke forums verblijven ze, welke discussies gaan ze aan online of wat posten ze op Facebook en welk nieuws lezen ze graag. Het is belangrijk om dit te weten, omdat u zodoende beter aansluiting kunt vinden met uw doelgroep.
Uw webshop bestaat niet in een vacuüm, alles wat uw doelgroep leest, bekijkt of doet online heeft invloed op de manier waarop uw webshop wordt beoordeeld. Het is overigens ook verfrissend om ‘offline’ onderzoek te doen. Bezoek eens beurzen of andere bijeenkomsten om met uw doelgroep in contact te komen of bezoek eens een ‘offline’ concurrent om ideeën op te doen.
8. Vergelijk producten binnen uw assortiment
Wat is het verschil tussen de duurdere versie van dat ene product en de goedkopere versie? Is er wel verschil? Probeer uw klanten een objectief en eerlijk beeld te geven waarom een product op een bepaalde manier geprijsd is en beschrijf dit op een transparante manier.
De webshop Honest By doet dit bijvoorbeeld door elk product op de site volledig inzichtelijk te maken. Ze beschrijven bij elk product de arbeidsomstandigheden, materialen, leveranciers, prijzen en de certificaten op het gebied van ethisch en duurzaam ondernemen. Ze maken hun prijs dus volledig inzichtelijk, ze positioneren zich zo transparant mogelijk.
Honest By is naar eigen zeggen 100% transparant.
9. Gebruik het 100% bouncepercentage om nieuwe content te creëren
Pagina’s met een 100 procent bouncepercentage in Google Analytics lijken op het eerste oog misschien niet erg interessant, bezoekers klikken immers meteen weg en ze lijken niet te kunnen vinden wat ze zoeken. Ze zijn echter wel op zoek. Vandaar dat u op basis van de zoekwoorden waarmee ze op uw pagina zijn gekomen, een nieuwe pagina kunt aanmaken geoptimaliseerd voor de zoekwoorden. Op deze manier gebruikt u het 100 procent bouncepercentage als kans om nieuwe succesvolle content te ontwikkelen.
In Google Analytics gaat u simpelweg naar de populairste zoekwoorden en vervolgens selecteert u op bouncepercentage. U krijgt zo een hele lijst voorgeschoteld met zoekwoorden, die als idee kunnen dienen voor nieuwe content.
Danny Klaassen is mede-eigenaar van bureau InternetBazen.nl.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Unieke content voor uw webshop: 9 tips
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.