Twinkle | Digital Commerce

Same day delivery geen prioriteit voor webshoppers

2017-11-11
180101
  • 1:51

Amerikaanse webshoppers hechten vooralsnog weinig waarde aan same day delivery. De service wordt vooral te duur bevonden, terwijl steeds meer webshops de snelle bezorgoptie invoeren. Prijs blijkt al met al veel belangrijker voor webshoppers dan snelheid.

Dat schrijft Reuters.com, op basis van een onderzoek van de Boston Consulting Group (BCG).

BCG vroeg 1.500 Amerikaane online shoppers welke factoren hen meer online deed winkelen. Enkel 9 procent van de respondenten gaf aan de voorkeur te geven aan same day delivery. Bijna driekwart van de consumenten uit het onderzoek noemt gratis bezorging een doorslaggevende factor om meer online te kopen, terwijl 50 procent voor de lagere prijzen van producten gaat.

Consumenten willen gemiddeld 7,50 dollar betalen om een bestelling van minstens 50 dollar op dezelfde dag geleverd te krijgen, zo ondervond BCG. Dit is een lager bedrag dan de meeste webwinkels en shoppingplatformen vragen voor deze service, meldt het onderzoeksbureau.

Bepaalde omstandigheden
Webshoppers willen enkel in bepaalde omstandigheden, zoals tijdens de last minute aanschaf van een cadeau voor iemand, gebruik maken van de same day delivery service. Een uitzondering is de groep stedelijke huishoudens met een leeftijd van 18 tot 34 jaar en een gezamenlijk inkomen van 150.000 dollar per jaar, meldt het onderzoeksbureau. Zij zijn het meest geïnteresseerd in same day delivery, maar representeren enkel 2 procent van de respondenten.

BCG raadt winkeliers aan om same day delivery enkel aan te bieden voor bepaalde kleine producten die licht van gewicht zijn, zoals kleine elektronische apparaten en kantoorbenodigdheden. Maar ook voor deze items geldt dat consumenten niet veel willen betalen voor de snelle levering, meldt het bureau. ‘Same day delivery zal een niche service worden in de toekomst waarmee retailers klantloyaliteit kunnen opbouwen’, zegt Rob Souza, partner bij BCG.

Strijd om bezorgdienst
Het onderzoek van BCG komt op een moment dat er een strijd wordt gevoerd tussen grote Amerikaanse (online) retailers als Amazon, Wal-Mart en eBay om same day delivery service. Ook komt Google naar verluidt binnenkort met een eigen bezorgdienst waarbij producten nog dezelfde dag worden beleverd vanuit geselecteerde fysieke winkels. Het Britse Shutl presenteerde onlangs plannen om zijn same day delivery diensten uit te breiden naar Amerika, met als startplaatsen New York, San Francisco en Chicago.