Veel webwinkeliers worstelen nog steeds met de vraag hoe zij social media effectief kunnen inzetten in hun webshop. Ik heb veel toepassingen gezien, zoals ‘social sharing’ buttons op de productpagina, maar mijn ervaring is dat ze door consumenten maar weinig worden gebruikt.
In dit artikel noem ik de - naar mijn mening - 3 meest effectieve toepassingen van social media voor e-commerce.
Tekst: Jurjen Jongejan
Tip 1: gebruik de kracht van sociale bevestiging van echte vrienden
Het visueel maken voor de bezoeker welke vrienden van hem of haar uw webwinkel leuk vinden is krachtig. Consumenten kopen eerder bij u als hun daadwerkelijke Facebook-vrienden ook bij u kopen dan wanneer ze slechts kunnen zien dat ‘vreemden’ in uw webwinkel kopen.
Tip 2: gebruik social sharing op de bedankpagina
Wanneer uw klant zijn bestelling heeft geplaatst, heeft hij een soort ‘euforisch’ en ‘blij’ gevoel. De bezoeker heeft immers de transactie afgerond en is dus duidelijk enthousiast over de aankoop. Benut dit unieke moment om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zijn enthousiasme te delen via social media. Vooral met ‘high-involvement’-producten is de kans op ‘social sharing’ groot, zoals bijvoorbeeld bij fashion-producten of vakanties. De kans dat uw klant ‘ja’ zegt tegen social sharing is op de bedankpagina groter dan op de productdetailpagina. De klant heeft immers op de bedankpagina al ‘ja’ tegen u gezegd en mensen willen van nature consequent zijn.
Bied uw klanten de mogelijkheid om een aankoop direct te delen via sociale media
Tip 3: geef uw bezoeker een incentive in ruil voor promotie op social media
Koffiediscounter.nl is bereid om korting te geven als de bezoeker promotie maakt voor de webwinkel via zijn sociale netwerk . In onderstaand voorbeeld krijgt de bezoeker in de winkelwagen direct 50 euro korting verwerkt als Koffiediscounter.nl via Facebook of Twitter door de gebruiker wordt verspreid (zie hieronder). Heel simpel gezegd: ‘Doe jij wat voor mij ...’ (het promoten van mijn webshop aan je vrienden), ‘ ... dan doe ik wat voor jou’ (je ontvangt van mij een incentive).
Als klanten dit product op Facebook of Twitter delen, ontvangen zij direct 50 euro korting in het winkelmandje.
Het product delen op Facebook levert consumenten 50 euro korting op. Als webwinkelier realiseert u bekendheid in het sociale netwerk van uw bezoekers en klanten.
Nadat het product is gedeeld is op Facebook, is de korting in het winkelmandje verwerkt.
Wanneer u dit als webwinkelier wilt implementeren, zal u per product(groep) in de backoffice goed moeten kunnen instellen (op basis van marge op uw product) welke incentive u aan de consument geeft. In dit voorbeeld wordt 50 euro korting weggegeven, maar een percentage zou ook mogelijk zijn. Een andere incentive zou gratis verzending kunnen zijn, of een gratis product bij een bestelling.
Heeft u voorbeelden van effectieve social media toepassingen voor webwinkels? Deel ze hieronder in de reacties!
Jurjen Jongejan is manager van de afdeling internet marketing bij eCommerce bureau ISM eCompany. Hij houdt zich bezig met consultancy op het gebied van eCommerce, webanalytics, conversieoptimalisatie en online marketing.
Belangrijk voor webshops: focus niet alleen op externe social media (Facebook pagina, twitter account, Pinterest board) waar je veel moeite moet doen om bezoekers naar je shop te trekken, maar vooral ook op on-site social media integratie. Maak je shop social proof. Dat genereert direct traffic. Zie ook deze blogpost en deze verkorte uitleg.