Twinkle | Digital Commerce

Macy’s boekt opnieuw flinke e-commerce groei

2017-05-27
180100
  • [nieuws]
  • 1:29

Macy’s heeft afgelopen jaar 41 procent meer inkomsten geboekt uit e-commerce. De totale omzet van de Amerikaanse warenhuisketen kwam uit op 26,4 miljard dollar, een groei van 5 procent. Aandeelhouders plukken de vruchten van investeringen in omnichannel (cijfers).

Macy’s geldt als een goed voorbeeld van een high street retailer die omnichannel met succes heeft omarmd; de omzetgroei van het concern is voor een belangrijk deel te danken aan de online verkoopinkomsten, die in het laatste kwartaal van 2012 zelfs 47 procent hoger uitkwamen dan in oktober, november en december 2011. Ook zusterketen Bloomingdales draagt daar aan bij.
 
Top 500 List
Macy’s, dat weborders ook naar Nederland verzendt, maakt geen concrete online verkoopcijfers bekend. Internet Retailer schatte de online omzet in 2011, toen ook al een groei van 40 procent werd genoteerd, op 2,25 miljard dollar. Afgaande op de groei van 41 procent in 2012 zal Macy’s met een online omzet van ruim 3 miljard euro vermoedelijk wat plaatsen stijgen op de Top 500 List van de vaktitel. Op de lijst over 2011 bezet Macy’s de 14e plaats.

Omnichannel
Macy’s zegt dit jaar opnieuw te zullen investeren in de verkoop via verschillende kanalen en de synergie daartussen. Afgelopen voorjaar nam het concern al enkele belangrijke beslissingen in die richting. De 840 fysieke warenhuizen kregen internet op de winkelvloer en het werden afhaalpunten voor online orders. Weborders werden meer en meer vanuit fysieke winkels verzonden.

Search en send
Om nee-verkopen te voorkomen bracht Macy’s de long tail naar de winkelvloer: medewerkers kunnen op verzoek van klanten zien in welke fysieke winkel een niet voorradig product nog wel verkrijgbaar is. De klant kan het gewenste product ook direct bestellen en vervolgens laten bezorgen of oppikken.