Twinkle | Digital Commerce

‘M-commerce in Nederland snelst groeiende van Europa’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:45

M-commerce is sterk groeiend in Nederland. Dat concludeert affliatenetwerk Zanox aan de hand van eigen onderzoek naar het m-commerce aandeel van acht Europese landen. Het m-commerce aandeel op alle online verkopen in Nederland steeg met 419 procent naar 9,1 procent.

De Nederlandse m-commerce is volgens de Zanox Mobile Performance Barometer de snelst groeiende van Europa. Zanox onderzocht het mobiele omzetaandeel van partners in de landen Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Polen, Nederland, België en Scandinavië (bestaande uit Noorwegen, Zweden en Finland) in het laatste kwartaal van 2011 en 2012. Het aandeel van deze landen gezamenlijk komt uit op 5,6 procent in 2012, tegenover 2,2 procent een jaar eerder.

Spanje toont de laagste groei met ‘slechts’ 72 procent in vergelijking met het laatste kwartaal van 2011. Daar is het aandeel nu 6,2 procent. Het m-commerce aandeel van Nederland is dit jaar alleen lager dan dat in Scandinavië. Daar is een groei gemeten van 150 procent naar een aandeel van 9,6 procent.

iPad populair
De iPad blijkt een erg populair apparaat te zijn om online artikelen aan te schaffen. De Apple- tablet representeert 54,2 procent van de mobiele aankopen in Europa. ‘Ook ligt de conversie aanzienlijk hoger dan bij andere apparaten’, vertelt Zanox. ‘De gemiddelde conversie van een iPad is 2 procent, terwijl dit bij andere mobiele apparaten rond de 0,5 procent schommelt. Dit komt door de betere toegankelijkheid van de webshops op een tablet.’ In Nederland wordt bij 66 procent van de mobiele aankopen gebruik gemaakt van de iPad.

Smartphone versus tablet
In ons land worden smartphone en tablet voor verschillende doeleinden gebruikt. ‘Wat wij zien is dat de smartphone vooral wordt gebruikt in de oriëntatiefase van de customer journey’, legt Hatice van Leeuwen, Head of Publishers van Zanox, uit. ‘Men wil informatie verkrijgen op een korte en snelle manier. De tablet wordt juist weer gebruikt om de werkelijke aankoop te doen. Daar moeten onze klanten hun strategie op afstemmen.’

Het jaarlijkse onderzoek onder partners uit het affiliatenetwerk van Zanox werd vorig jaar in mei gepresenteerd aan de hand van een infographic. Hierin werd gesproken van de 'mobiele retailrevolutie'.