Twinkle | Digital Commerce

Best Buy gaat showrooming te lijf met prijsgarantie

2017-05-27
600400
  • [nieuws]
  • 1:34

Best Buy zet structureel in op een laagste prijsgarantie. Het bedrijf gaat de tarieven gelijk stellen aan die van negentien van zijn grootste online concurrenten. Ook belooft de elektronicaretailer dat fysieke winkelklanten nergens in de buurt goedkoper uit zijn.

‘Best Buy ends “showrooming” with Low Price Guarantee’, kopt het bedrijf in een persbericht.

Het beleid gaat vanaf 3 maart gelden voor bijna alle artikelen in alle productcategorieën. De keten geeft hiermee een structureel vervolg aan een test met lage prijzen tijdens het afgelopen holiday shopping season. ‘Onze klanten zullen dankzij de strategie altijd de beste prijs krijgen, zowel op Bestbuy.com als in een van de 1400 winkels in Amerika’, vertelt het bedrijf.

Negentien concurrenten
Best Buy heeft een lijst met negentien online concurrenten samengesteld waarmee het de prijzen gelijk gaat trekken. Ook worden de prijzen gematcht met lokale directe concurrenten. Het permanente 'Low Price Guarantee'-beleid geldt voor het moment van aanschaf van het product. ‘There’s no doubt that this new policy ends showrooming for Best Buy customers’, aldus woordvoerder Matt Furman tegen persbureau Bloomberg.

Verschil terug
Naast het garantiebeleid heeft Best Buy zijn regels rond retouren aangepast. De terugzendtermijn is gehalveerd van 30 dagen naar 15 dagen. In die periode kunnen shoppers ook bij Best Buy aankloppen als de keten zelf de prijs van een gekocht product verlaagt. De koper krijgt dan het verschil terug.

Showrooming
Best Buy is een van de vele Amerikaanse online retailers die showrooming probeert tegen te gaan. In januari meldde concurrent Target het beu te zijn om als fysieke toonzaal voor online only concurrenten als Amazon te fungeren. Het bedrijf trok daarom zijn prijzen gelijk met Amazon, Walmart, Best Buy en Toys ‘R Us. Target besloot ook al om geen artikelen van Amazon meer te verkopen, een besluit dat Wal-Mart ook nam.