Als u meer profijt uit uw huidige websitebezoek wilt halen, moet u starten met het uitvoeren van A/B-testen. Dit stelt digital marketing specialist Neil Patel in een van zijn blogpostings.
Als u minimaal tienduizend bezoekers per maand heeft, moet u volgens hem overwegen om iedere of om de maand één A/B-test te verrichten. Met zijn bedrijf voert Patel meestal om de twee weken één A/B-test uit en hoewel veel van de testen ook falen, zorgt over het algemeen één op de vier testen voor een conversieverbetering van minstens 20 procent.
Voorbeelden
Hieronder 9 voorbeelden van A/B-testen die u volgens Patel uitgeprobeerd moet hebben:
Test 1: voeg het woord ‘gratis’ toe in uw advertenties
Een van de belangrijkste acquisitiekanalen van TreeHouse is remarketing. Het bedrijf heeft veel verschillende advertentietypen getest en ontdekte dat de kosten per acquisitie (CPA) rond de 60 dollar lagen. Ze veranderden de kleur van de advertenties, de calls-to-action en vele andere onderdelen in de advertentie, maar geen van die aanpassingen had een grote invloed op de CPA.
Vervolgens testte het bedrijf met het woord ‘gratis’ en dit ene woord resulteerde tot een kostenverlaging van 60 dollar naar 43 dollar per inschrijving.
Test 2: maak een demonstratievideo
Patel heeft een handvol ‘explainer’ video’s gemaakt, maar die waren allemaal niet goed. Nadat hij eenmaal wist welke elementen nodig zijn om een goede video te creëren, zag hij meteen een toename in conversie.
Door het toevoegen van een video met exact dezelfde boodschap als eerder op de homepage van Crazyegg.com stond, was hij in staat om de conversie te vergroten met 64 procent. De belangrijkste les die hij had geleerd is dat mensen niet altijd tekst willen lezen, maar dat ze wel openstaan om te luisteren naar een korte video die een product of dienst uitlegt. Klik hier voor een voorbeeldvideo.
Test 3: laat uw inschrijvingsbutton meescrollen met de bezoeker
TreeHouse merkte dat bezoekers op de site de content lazen en naar beneden scrollden, maar niet klikten op de aanmeldingsknop. Dus in eerste instantie testten ze met het aanpassen van de kleur van de button van grijs naar groen.
Deze verandering in kleur had wel wat effect, maar geen grote impact. Dus testten ze een concept vergelijkbaar met wat Facebook doet: waarbij hun belangrijkste navigatiebalk meescrollt met de lezer. Aangezien de signup button in de navigatie zit, is de kans daardoor groter dat mensen de knop opmerken. Deze simpele aanpassing zorgde voor een conversiestijging van 138 procent op deze pagina.
Test 4: verwijder invulvelden
Op Neilpatel.com verzamelt Patel leads van particulieren en bedrijven die geïnteresseerd zijn in het vergroten van hun online verkeer en nog belangrijker, het vergroten van de online omzet. Zijn aanmeldformulier hiervoor bevatte eerder vier velden:
- naam
- e-mailadres
- url
- omzet
Hij had niet gedacht dat het hebben van vier formuliervelden van invloed zou zijn op zijn conversiepercentage, aangezien het niet veel tijd kost om deze velden in te vullen. Wel deed Patel een snelle test om te zien of het vervangen van de vraag naar de omzet met de vraag ‘What can help you with’ gevolgen zou hebben voor de conversie, aangezien niet iedereen graag hun omzetcijfers deelt.
Deze test had echter geen invloed op het conversiepercentage. Waarna hij besloot de vraag naar de omzet geheel te verwijderen en slechts drie invulvelden te presenteren. Dit zorgde voor een conversieverbetering van 26 procent.
Test 5: aantal stappen in het betaalproces
Patel geloofde er heilig in dat het verminderen van de hoeveelheid pagina’s en stappen die bezoekers moeten doorlopen een positieve invloed zou geven aan de conversie. Daarom had de site van Crazy Egg een eenvoudig betaalproces van twee pagina's, waarbij de bezoeker eerst een product/dienst selecteerde, vervolgens een account aanmaakte en op de tweede pagina zijn betalingsgegevens moest invoeren.
Hij kreeg echter het advies om een betaalproces van drie pagina’s uit te proberen. Waarbij de bezoeker eerst zijn product of dienst selecteert, vervolgens op een pagina komt waar hij zijn account aanmaakt en op de derde pagina zijn betalingsgegevens invoert. Het aantal invulvelden bleef dus gelijk, maar werd verdeeld over drie pagina’s.
Na 817 conversies kwam er een winnaar uit de bus: het proces met drie pagina’s zorgde voor een conversiestijging van 10 procent.
Test 6: toon een live versie van een product in plaats van screenshots
Bij de meeste softwarebedrijven hebben ze de neiging om screenshots te presenteren van hun toepassingen.
Zo gebruikte Qualaroo screenshots van applicaties op hun homepage, maar door middel van onderzoek ontdekten ze dat mensen niet volledig begrepen wat het product nou precies doet. Dus besloten ze om hun eigen product op hun homepage te plaatsen zodat mensen ermee kunnen testen. Door het inbedden van een live versie van hun product op de homepage – zodat er interactie plaats kan vinden – verbeterden zij hun conversiepercentage met 38 procent.
Test 7: gratis trial versus geld terug garantie
Patel dacht dat er geen verschil zou zijn tussen een gratis trial of een ‘dertig dagen geld terug garantie’. Want als je niet tevreden bent over het product binnen de eerste dertig dagen, dan hoef je er in allebei de gevallen niet voor te betalen. Maar hij bleek er naast te zitten.
Hij testte een ‘dertig dagen geld terug garantie’ tegenover een ‘dertig dagen gratis trial’ en de resultaten waren enorm. Door alle ‘geld terug garantie’ badges te vervangen met ‘gratis trial’ badges en door het plaatsen van ’30 day free trial’ op elke pagina van de website van Crazy Egg, was Patel in staat om het aantal aanmeldingen te verhogen met 116 procent.
Test 8: trialduur
Hoe langer een gratis trial duurt, hoe beter, toch? Dat is in ieder geval wat Patel dacht, totdat hij werd gevraagd om een dertig dagen trail te testen ten opzichte van een veertien dagen trial. Hoewel er uit deze test geen verschil naar voren kwam in frond-end conversies – hetzelfde aantal mensen meldde zich aan voor allebei de traillengtes – was er wel een groot verschil in toename in het gebruik van het product met 102 procent van de mensen die zich hadden ingeschreven voor de veertien dagen trial versus de dertig dagen trail.
Test 9: bied tijdelijke extra’s
Patel verkocht het QuickSprout Traffic System voor 197 dollar waarbij de koper een internetmarketingcurscus in zijn mailbox ontving. Eerst bood hij hierbij geen verdere extra’s aan, maar hij besloot een aantal cursussen gratis bij te voegen. De belangrijkste bonus was een videocursus met een gratis softwareplug-in. Die twee extra’s zorgden voor een conversiestijging van 11 procent.
Vervolgens kreeg hij het advies om te testen met tijdgerelateerde bonussen, waarbij de eerste vijftig aanmeldingen en de eerste honderd aanmeldingen iets kregen wat anderen niet kregen. Het eindresultaat was een verhoging van 47 procent in conversie, enkel door mensen te stimuleren zich nú aan te melden.
Bron: Quicksprout.com
Er zitten interessante testen bij, alleen het probleem met A/B-testen is dat ze een beetje onbeholpen omspringen met wetenschappelijke principes.
Ze wordt gezegd dat tests 'falen', dit is mijn inziens niet correct. Er moet eerst een hypothese worden gevormd en aan de hand van de onderzoeksresultaten wordt de hypothese dan aangenomen of verworpen. Als een hypothese wordt verworpen dan is dit ook een resultaat, dit betekent nog niet dat er sprake is van falen.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Danny. Puur op resultaten zal een test nooit falen.
Een test kan wel mislukken als er onvoldoende wordt nagedacht over de juiste hypothese of dat er onvoldoende aandacht wordt besteedt aan het doormeten. Ook moet er kritisch worden gekeken naar mogelijke externe factoren. Deze kunnen soms sterker van invloed zijn op 1 van de variaties van een test.
Ik heb juist de indruk dat er altijd juist op wordt gehamerd om te leren van tests die zijn "gefaald". Dus ik begrijp bovenstaande reacties niet zo goed.
Test 7 mis ik nog wat informatie: Ik vind het namelijk nogal een verschil of je vooraf moet betalen voor een product, en na ontevredenheid binnen 30 dagen kan je je geld terugkrijgen, of je mag het 30 dagen gratis (dus zonder betaling) proberen.
Er wordt bovenstaand alleen vermeld dat de communicatieboodschap als testvariant is gebruikt. Echter als ik zie "30 dagen gratis proberen", dan heb ik daar een compleet andere verwachting bij (pas na 30 dagen betalen) dan vooraf te moeten betalen en achteraf geld terug vragen. Je zegt wat mij betreft inhoudelijk dus 2 heel andere dingen en test dus de inhoudelijke propositie ipv de communicatieuiting.
Mee eens, de resultaten van het gratis proberen vs het niet goed geld terug zou op langere termijn geanalyseerd moeten worden. Is er ook een verschil in echte, trouwe klanten of zijn er alleen 'koopjesjagers'.
Verder wel aardige tests, leuk om eens mee te experimenteren.