Per toeval kwam ik er afgelopen weekend in Berlijn achter dat ik me op tien minuten loopafstand van Zalando's eerste fysieke outlet bevond. In een jazzclub, nota bene, lagen flyers met een code die recht op toegang tot de outlet beloofde.
Aan de Kopenickerstrasse in Berlijn, naast een wijnhandel en een van Berlijn's grootste clubs, ligt de ingang van de outlet verscholen.
De outlet zit in een mooi opgeknapt industrieel pand. Op de eerste etage word je ontvangen door het winkelpersoneel, dat vraagt naar je uitnodiging met code. Die van ons bleek te zijn verlopen, maar dat was geen probleem; of we ons even wilde registereren. Toen bleek dat we geen Duitse maar Nederlandse klanten waren kregen we een pasje waarmee we toegang tot de outlet kregen.
Houten kasten
Ik had een wat rommelige winkel verwacht, maar de realiteit bleek anders. In de lichte ruimtes met hoge plafonds staan houten kasten waarin de schoenen netjes op maat staan gesorteerd.
Ook de kleding hangt overzichtelijk op maat. De outlet is verder voorzien van mooie visuals aan de muren en ruime pasgelegenheden.
Mooie aanvulling
Ik heb de outlet als een mooie aanvulling op de online shop ervaren, omdat je op deze manier toch lekker kunt snuffelen en passen. Iets wat ik online nog steeds niet op deze manier kan ervaren. Er is een ruim assortiment tegen scherp gereduceerde prijzen en ik kan me goed voostellen dat Zalando hiermee behalve bestaande ook nieuwe klanten binnenhaalt. En dat bezoekers van de fysieke outlet ook nog naar online kunnen converteren.
Multichannel-strategie
Op dezelfde dag las ik een persbericht waarin Zalando aankondigt meer fysieke outlets te openen en driehonderd extra banen te creeren. Het is een mooi voorbeeld van een succesvolle online player die offline gaat en daarmee de multichannel-strategie verder invulling geeft. Het is nu wachten tot de premium outlet wordt geopend, als afgeleide van de Premium online collectie..
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando Outlet store
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.