Twinkle | Digital Commerce

Showrooming bittere realiteit voor fysieke winkeliers

2017-05-27
180101
  • 2:04

Showrooming (offline kijken, online kopen) is niet alleen angst, maar inmiddels ook realiteit voor Amerikaanse winkeliers. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat grote groepen winkelbezoekers het internet op gaan om prijzen te vergelijken en elders te kopen.

ComScore becijferde dat 37 procent van de Amerikanen wel eens een artikel koopt online na het te hebben gezien in een fysieke winkel. Showrooming, aangejaagd door de groeiende penetratie van smartphones, is volgens het onderzoeksbureau één van de vier factoren die het lopende holiday shopping season in de VS doen verschillen van dat van vorig jaar. ComScore spreekt in dit verband van de 4 S-en. De andere drie zijn Social commerce, Smartphones en Sit-back shopping, waarmee tablet-verkopen worden bedoeld (ook wel ‘couch commerce’).

Sneeuwbal
Eli Goodman, ‘Media Evangelist’ bij ComScore, geeft in een blog-posting aan dat showrooming alleen maar zal groeien als nog meer Amerikanen over een smartphone beschikken (nu 53 procent) en steeds meer huidige bezitters de mogelijkheden beter leren kennen. Hij waarschuwt: ‘Device adoption is a snowball picking up size and speed, but the tipping point will be when the average mobile consumer is comfortable shopping, showrooming and purchasing over their smartphones and tablets. Retailers must now prepare for the coming avalanche…or risk getting buried by it.’

Twijfelachtige eer
Uit een ander recent onderzoek naar showrooming kwam ook naar voren dat vier op de tien Amerikanen (in dit geval 43 procent) wel eens kijkt en niet koopt in een winkel. Best Buy heeft de twijfelachtige eer om een ‘showrooming top 5’ aan te voeren. Bijna een kwart (24 procent) van de respondenten uit het onderzoek van Harris Poll zei er wel eens een product te hebben bekeken dat later online werd gekocht. Wal-Mart, Target, Home Depot en Lowe’s completeren de top 5.

Harris Poll vroeg ook waar ‘showroomers’ een offline gezien product uiteindelijk aanschaften. 57 procent doet dat het vaakst bij Amazon, op ruime afstand gevolgd door eBay en Wal-Mart (beiden 3 procent).

Aankoop elders
Uit een derde onderzoek (pdf), van Accenture, blijkt dat van de Amerikanen tussen de 20 en 40 jaar liefst driekwart wel eens mobiel prijzen vergelijkt in de winkel (met smartphone of tablet). Van deze groep zegt 80 procent dat zo’n mobiele vergelijking doorgaans leidt tot aankoop van het product elders, ofwel online (46 procent), ofwel in een andere fysieke winkel (34 procent). De overgebleven 20 procent koopt wel op de winkelvloer.

Lees ook:
-
Rapport: 'Click & collect wapen tegen showrooming' (20 september 2012)
-
Showrooming reële zorg voor retailers (29 maart 2012)