Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf gaat verkopen op Facebook

2017-11-08
180101
  • 2:27

De Bijenkorf ontsluit zijn catalogus nog voor de feestdagen op Facebook. Dat laat e-commerce manager Pieter Heij weten aan Twinkle. De warenhuisketen wil komend jaar gaan experimenteren met 'tablet assisted sales' in zijn winkels.

Twinkle sprak Pieter Heij op de dag nadat de Bijenkorf de ING Retail Jaarprijs voor ‘Beste bricks & clicks’ ontving.

F-commerce
In een persbericht over de onderscheiding liet Heij optekenen dat de Bijenkorf binnenkort begint ‘met het aanbieden van producten op Facebook’. Aanbieden blijkt iets anders dan verkopen, want een afrekenmogelijkheid binnen het sociale netwerk komt er niet. Dat kan volgens Heij ook niet zomaar, omdat de checkout van de Bijenkorf maatwerk is, waarbij onder meer plaats is gemaakt voor de Bijenkorf Card.

Winkelmandje op Facebook
Wat de Bijenkorf wel gaat doen met Facebook? Heij: ‘De hele online catalogus van zo’n dertigduizend producten wordt doorzoekbaar op categorie. Mensen kunnen de producten bekijken, delen en advies vragen aan anderen. In eerste instantie zullen we vanuit Facebook gaan verwijzen naar de detailpagina op Debijenkorf.nl. Kort daarna zullen we een basket (winkelmandje, red.) maken voor Facebook, waarbij je alleen voor de checkout nog naar de Bijenkorf-site hoeft.’

Tablet assisted sales
De Bijenkorf, met 35 miljoen euro omzet in 2010 de nummer 27 in de Twinkle100, maakte click & collect (online bestellen, in de winkel ophalen) dit voorjaar gratis. Maar er staan meer cross channel features op stapel. Heij: ‘We studeren op mogelijkheden om winkelbezoekers te wijzen op het online assortiment van De Bijenkorf. Op termijn geloven we in tablet asisted sales in de winkel, waarbij personeel bijvoorbeeld met een iPad rondloopt. We willen er het komend jaar mee gaan experimenteren, de optimale formule hebben we nog niet gevonden.’

Drie Dwaze Dagen: 10 procent webomzet via iPads
Wat volgens Heij vaststaat is dat de Bijenkorf in het eerste kwartaal van 2012 een voor mobiel en tablet geoptimaliseerde site zal lanceren: ‘Dat is stap één. Er wordt overigens al veel besteld via tablets. Om een indicatie te geven: tijdens de Drie Dwaze Dagen kwam 10 procent van de online omzet binnen via iPads.’

Nationaal versus internationaal
In het juryrapport (pdf) bij de award van gister prijst het keurkorps de Bijenkorf om zijn ‘goed onderbouwde en doordachte visie’, naar Nederlandse maatstaven althans. De jury verklaart: ‘De Bijenkorf dient er wel voor te zorgen dat ze geen achterstand oploopt ten aanzien van de internationale standaard. Zeker nu fashion brands sterk online in opmars zijn, moet het goed waken over de toegevoegde waarde van haar merkenpropositie. De Bijenkorf heeft nog volop mogelijkheden om meer synergie te creëren tussen de fysieke en online winkel en de kracht van haar “winkelinspiratie” online nog meer tot uiting te brengen.’

Heij herkent zich wel in het rapport: ‘We gaan de goede kant op, maar we realiseren ons dat er nog heel veel te doen is. En het is zeker zo dat ze met name in Engeland al verder zijn met experimenteren dan hier. Kijk naar House of Fraser, dat een winkel zonder voorraad heeft geopend. Dat soort initiatieven houden we nauwlettend in de gaten.’