Twinkle | Digital Commerce

Moodboards in het responsive tijdperk

2017-05-27
180101
  • 6:33

Voor een responsive, content first design is het belangrijk dat u een flexibel systeem van elementen ontwerpt, in plaats van statische pagina’s. Moodboards zijn heel geschikt om de basis te leggen voor zo'n systeem, schrijft Martijn Hinfelaar van Jungle Minds.
 
Tekst: Martijn Hinfelaar
 
In dit artikel beschrijf ik een aantal stappen om van een high-level, conceptmatig moodboard naar concretere toepassingen kunt komen.

Moodboards en responsive design
Voor de doorbraak van mobiel internet was de wereld voor een digital designer overzichtelijk: websites werden bekeken op ‘grote’ schermen (minimaal 1024 x 768 px). En dit simpele gegeven maakte dat hij eigenlijk niet meer na hoefde te denken over zijn canvas: het vlak waarmee moest worden gewerkt. Met de opkomst van smartphones en tablets is deze ‘zekerheid’ verdwenen. Schermen zijn groot, klein, breed, lang en ze kunnen dan vaak ook nog eens gekanteld worden.

Hoe zorgt u er als ontwerper voor dat de bezoeker van uw website een consistente ervaring heeft, ongeacht het apparaat waarmee hij de site bezoekt? En hoe begint u met ontwerpen als u niet eens met de zekerheid van een vast vlak kunt gaan werken? Een moodboard is een hele goede manier om uw eerste concepten en ideeën te communiceren en op ‘papier’ te zetten. Het kan u helpen (vorm-)richtingen te verkennen zonder specifiek met de functionaliteit, content of lay-out van de website bezig te zijn.

Waarom een moodboard?
Een moodboard gebruikt u om uw ideeën te communiceren en te visualiseren. Behalve voor het overbrengen van een gevoel of uitstraling, kan het ook een specifiekere aanzet zijn om na te denken over bijvoorbeeld typografie, kleur of fotografie. Een moodboard stelt u in staat om met stijl en vorm aan de slag te gaan zonder u direct bezig te houden met de inhoud. En omdat het ook los van de structuur staat, werkt het goed als basis voor het ontwerp van een responsive site.

In de concept- en schetsfase begint umet het gevoel en de algehele stijl. In een latere fase gaat u dat pas vertalen naar concrete uitwerkingen. Het vormt dan een ijkpunt dat als inspiratie of referentie dient voor het moment waarin de ontwerpen al wat meer toegepast zijn.

Hoe te beginnen?
Het begint natuurlijk allemaal met een goed verhaal én de juiste vragen. Wat wilt u overbrengen met uw website? Welk gevoel en uitstraling vindt u daar bij passen? Wat is het doel en de functie van de website? Wie is de doelgroep?

Uit de antwoorden op dat soort vragen kunt u redelijk snel een aantal sleutelwoorden halen die als startpunt voor het moodboard kunnen dienen. Probeer uzelf wel te verrassen met de keuze van die woorden en niet té voor de hand liggend te zijn. Dat u bij een website voor biologische voeding aan het woord 'groen'denkt, is misschien logisch, maar het zal u waarschijnlijk geen verrassende inzichten geven. Het kan juist interessant zijn om woorden te gebruiken (of combinaties van woorden) die op het eerste gezicht niet bij elkaar of bij het onderwerp passen. Bij deze woorden zoekt u dan afbeeldingen.

Een goed begin is Google’s Image Search, Flickr of Pinterest. Maar een stapel met oude tijdschriften of gewoon naar buiten gaan met een camera kunnen ook interessante ideeën of beeldmateriaal opleveren. De juiste afbeeldingen geven een extra laag en betekenis aan de woorden en maken duidelijk wat u precies bedoelt te zeggen.

Type Moodboards
Het belangrijkste doel van een moodboard is het overbrengen van een gevoel door middel van beeld (en tekst). En om dat doel te bereiken is ‘alles’ geoorloofd; een collage van verschillende beelden, één sterk beeld met één woord of misschien wel een verzameling video’s van YouTube…als het uiteindelijk maar duidelijk is wat u wilt vertellen. Er is dus geen vaststaande formule waaraan u zich moet of kan vasthouden. Sterker nog, de manier waarop u het moodboard vormgeeft, is deel van het verhaal.

Er zijn verschillende momenten en manieren om moodboards te gebruiken tijdens het ontwerpproces;

  • als conceptboard, voor het verkennen van uitstraling en gevoel.
  • als designboard, vertaling van uitstraling naar design
  • als styleboard, uitwerking van design naar interface elementen


Conceptboard
Het conceptboard is de klassieke benadering van het moodboard. Het zijn de modeachtige collages die u waarschijnlijk al voor ogen hebt bij het lezen van dit artikel. Het conceptboard inspireert en verkent het algemene gevoel dat een website moet uitstralen. Wat betekenen die woorden die zo makkelijk in een briefing worden gezet? Wat hebben ze voor consequenties en effect op het ontwerp?



Met name voor het conceptboard geldt dat alles kan en mag. Eén afbeelding met een woord of juist een drukke collage van herfstbladeren? Als het inspireert en het verhaal vertelt dan is dat allemaal prima. Als u uw moodboard moet presenteren, aan collega’s of een klant, is het wel heel belangrijk dat u goed nadenkt over uw ‘publiek’. Uiteindelijk moeten die mensen wel snappen waar het over gaat. Conceptboards kunnen snel vrijblijvend worden, zomaar wat dingen bij elkaar plaatsen werkt al snel averechts. Houd dus altijd het doel voor ogen. Zegt dit board wat ik wil vertellen? En wees rigoureus, kill your darlings! Ook al is het een fantastisch mooie foto, als het niets toevoegt aan het verhaal hoort het niet thuis op uw moodboard.

Conceptboards:

  • Inspireren, alles kan.
  • Visualiseren het gevoel en idee achter een project
  • Blijf kritisch, wat wilt u overbrengen?


Designboard
Het designboard is een eerste vertaling van de ideeën die in de conceptboards worden gevisualiseerd. Door concretere toepassingen (denk aan typografie, kleur en andere design elementen) wordt de contour zichtbaar van de vormentaal die u aan het ontwikkelen bent. Welke lettertypes passen er het best bij? Welk kleurenpallet? Zijn er specifieke grafische elementen die we gaan gebruiken?



Omdat het een directe link met het conceptboard heeft, worden ze ook vaak samen gepresenteerd. Een goed designboard maakt een conceptboard een stuk inzichtelijker, een goed conceptboard geeft een designboard extra diepgang. Met designboards kunt u snel een aantal richtingen verkennen, iteraties gaan daardoor ook veel makkelijker en sneller.

Designboards:

  • Inspiratie samen met concrete toepassingen
  • Verduidelijken het idee achter het conceptboard
  • Snellere iteraties


Styleboard
Het styleboard is een verdere uitwerking van het designboard. Waar u bij een designboard de toepassing nog op een hoger niveau beschrijft, werkt een styleboard dit veel verder uit. Door design en interface elementen zoals headers, body copy, buttons en iconen samen bij elkaar te zetten, toont u al een duidelijk beeld van het ontwerp dat u voor ogen heeft. Juist bij een responsive ontwerp is het belangrijk dat u niet direct begint met het ontwerpen van schermen maar dat u een ‘design systeem’ ontwikkelt. Met een styleboard creëert u dit systeem van componenten en design elementen.



Een ander voordeel van styleboards is dat het heel concreet over de stijl van de site gaat zonder dat het te vaag blijft of juist te gedetailleerd wordt. Een bekend voorbeeld van styleboards zijn de styletiles van Samantha Warren.

Styleboards:

  • Verdere uitwerking van het designboard
  • Een ‘systeem’ van design elementen en interface componenten
  • Maakt de stijl van een website duidelijk



Uitwerken naar stijlgids en schermontwerp
Samen met het interaction ontwerp (IO) en het contentplan vormen de moodboards de basis voor het verdere ontwerp van de site. Vanuit de content first gedachte start u met het ontwerpen van de verschillende (content-) elementen van de site. Natuurlijk begint u dan ook langzaam rekening te houden met de context waarin de content komt te staan. Een formulier op een mobiel kan er heel anders uitzien dan op een desktop.

Het styleboard is eigenlijk al een eerste aanzet voor een stijlgids waarin u de toepassing van de vormentaal op de verschillende componenten (en hun verschijningsvorm) beschrijft. De vertaling naar schermontwerpen kan op verschillende manieren gebeuren. De componenten kunt u gebruiken om heel snel mock-ups te maken (in bijvoorbeeld Fireworks of Photoshop) en samen met wireframes vormen ze dan genoeg houvast voor een ontwikkelaar. De moodboards (en dan met name de design- en styleboards) zijn een goed referentiepunt voor design beslissingen die later genomen moeten worden.

De laatste tijd hoor je ook veel over het ‘ontwerpen in de browser’. Hierbij kunnen moodboards ook een belangrijke rol vervullen. Bij het ontwerpen in de browser worden veel design beslissingen tijdens het ontwikkelen van de front-end genomen. Een goede set moodboards zijn dan het ijkpunt voor de stijl en zorgen voor een consistente implementatie.
 
Martijn Hinfelaar is Art Director bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.