Vrijwel wekelijks komen er nieuwe bezorgoplossingen voor webwinkels: tijdsvensters, levering op dezelfde dag, pick-up points en zelfs afhaalkroegen. Onlangs kwam Cardrops in het nieuws met bestellingen die in de kofferbak bezorgd worden, ondersteund door GPS.
Het is een creatief concept, maar gaat het ook echt werken? Ik heb nog mijn twijfels.
Het systeem van Cardrops opent de kofferbak op het moment dat de pakketbezorger arriveert. Na afgifte wordt de kofferbak weer gesloten en vergrendeld. Onduidelijk is overigens hoe ze dat doen. En, wat er gebeurt als ze dat niet goed doen. Ook de juridische aspecten verdienen meer uitwerking: waar eindigt de verantwoordelijkheid van de webwinkel, Cardrops en de pakketbezorger, en waar neemt de consument de risico's over?
Innovatieve, maar prijzige optie
Cardrops levert online bestellingen direct af in de kofferbak van de auto, waardoor de consument niet meer thuis hoeft te wachten op zijn aankoop of hiervoor zelf langs een afhaalpunt moet. De klant krijgt een SMS als het pakje is bezorgd. Het kost mij als consument tussen 5 en 25 euro per maand op basis van een abonnement. Dat is een stevig bedrag. Cardrops biedt weliswaar een innovatieve, maar prijzige, optie om het de webconsument naar zijn zin te maken.
Webshops hebben geen bestaansrecht als zij hun klanten geen keuze niet bieden; buy anywhere, fulfill anywhere, return anywhere. Dat snapt Cardrops. Maar ik wil eigenlijk niet extra betalen voor de slechte logistiek van een webwinkel, waardoor die kofferbaklevering nodig is.
Location based service
Om gebruik te kunnen maken van deze aflevermogelijkheid, moet ik eerst een betaalde ‘Cardrops starter kit’ laten installeren in mijn auto. De inbouwunit zal de gps-data bijhouden als de auto minimaal vijftien tot twintig minuten heeft stilgestaan.
Volgens Cardrops rijdt de consument veel rond met zijn auto, maar staat de wagen toch zo’n 90 procent van de tijd geparkeerd. De geavanceerde software van Cardrops volgt de dagelijkse parkeerroutine van de klant. Op basis van deze data kan de software een ‘heat map’ opstellen van de locaties waar ik de auto het meest parkeer, bijvoorbeeld voor mijn eigen deur, bij mijn werk, voor de sportschool of mijn heimelijke geliefde.
Voordelen
Volgens Cardrops biedt dit systeem voordelen voor de consument. Zo geeft het bedrijf aan dat de klant alle controle behoudt. Hij blijft op de hoogte van de status van de levering, de locatie en de aflevering. Ook kan hij op elk moment het tracken uitschakelen, zodat de privacy blijft gewaarborgd. De pakketbezorgers krijgen ook alleen de locatie door op het moment dat ze gaan leveren.
Gebaseerd op de dagelijkse en wekelijkse routine van de auto stelt Cardrops automatisch en op voorhand te kunnen voorspellen waar en wanneer de beste plaats is om te leveren. Cardrops kijkt hierbij 36 uur vooruit en stuurt vervolgens een datum, tijd en locatie naar de pakketbezorger die de levering doet. Als op het laatste moment de auto niet op de voorziene locatie staat, wordt de levering geannuleerd en plant de pakketbezorger direct een nieuwe bezorging.
Parkeerleed
Dat gaat bij mij in Amsterdam dus niet werken. Ik kan mijn auto nergens kwijt, laat staan voor de deur, of alleen in een afgesloten parkeergarage zonder GPS-verbinding. Alleen mensen die de auto voor hun deur of kantoor kunnen parkeren hebben een vaste plek. En, tja, dan heb je dus die extra ingewikkelde kofferbakbezorging niet nodig met alle juridische voetangels. Of maak ik een denkfout? Als de pakketbezorger slim is, dan verzamelt hij zelf informatie over waar ik wanneer ben. Dan krijg ik het pakketje persoonlijk in handen.
Een service als Cardrops bestaat al voor de zakelijke markt. TNT Innight levert al meer dan twintig jaar 's nachts goederen af in onder meer muurkluizen en servicewagens. Hun ervaringen zijn niet rooskleurig. De auto staat vaak niet de op vaste plaats, de monteur is nog op stap en nog niet thuis en de veiligheid was ook een probleem. Het was een dure service voor opdrachtgevers.
Afhaalpunten
Een alternatief dat recent veel aandacht kreeg is afhalen. Dat is ook geen echte oplossing. Ik wil niet op mijn vrije zaterdag in de rij staan om mijn pakketjes op te halen. De merkbeleving houdt niet op nadat er betaald is. Van het eerste bezoek aan een webshop tot aan het moment dat de bestelling bezorgd wordt, moet de service van hetzelfde niveau zijn. Dat afhaalpunt is vaak een domper op de ervaring. Dat geldt voor mij ook bij Cardrops.
Ik geloof alleen in afhaalpunten voor supermarkten, waar de tijdsbesparing vooral in het overslaan van de winkelpaden ligt. Maar bezorging van verse producten in mijn kofferbak is vanuit voedselveiligheidsregels geen optie.
Tijdvakbezorging
Op den duur zal iedere webshop gewoon tijdvakbezorging moeten aanbieden - ik ben een groot voorstander van tijdvakbezorging. Ik wil kunnen kiezen. Waar wil ik het laten bezorgen? En hoe laat?
Niets is goedkoper dan in één keer goed bij mij thuis bezorgen. Nu is de geadresseerde in een derde van de eerste bezorgpogingen door DHL of PostNL niet thuis. Vaak wordt dat opgelost door bezorging bij de buren, die daar niet op zitten te wachten
Bezorgen in mijn auto? Ik weet het nog niet… ik begin er in elk geval niet aan. Maar, ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Cardrops is in onze optiek een aanvullende ontwikkeling in het overbruggen van die 'laatste meter', de uiteindelijke levering van het pakket aan de ontvanger. Tijdvaklevering alsook levering in de achterbak van een auto of in de eigen Logixbox aan huis of kantoor kunnen in onze visie prima naast elkaar bestaan. De keuze moet aan de klant zijn. Deze kan per bestelling variëren, afhankelijk van bijvoorbeeld zijn formaat Logixbox, het pakketformaat of afstand tot afhaalpunt...
Nee, elk uur busjes rondjes door de wijk laten rijden voor tijdvaklevering is een economisch en maatschappelijk verantwoorde oplossing.
In je blogs lees ik vooral klaaggezang over hoe de logistieke branche het niet begrepen zou hebben en hoe goed jij het wel niet weet. Maar een concrete oplossing van jou hand heb ik nog niet gezien. Van een "autoriteit op logistiek gebied" zou je verwachten dat zo iemand zelf het goede voorbeeld gaat geven. Ik ben benieuwd met welk innovatief concept jij zelf de laatste meter gaat oplossen.
Wouter,
Uiteraard werken we vanuit universiteiten, steeds vaker nu ook samen met logistiek dienstverleners, aan slimmere oplossingen. De columns stemmen de dienstverleners tot nadenken (en inmiddels actie). Helaas kiezen nog steeds sommige webwinkels voor de goedkoopste en one-size-fits-all oplossing. En, daar ligt de bal!
Dinalog heeft een stevig onderzoeksprogramma gestart!
Kijk eens op: http://www.dinalog.nl/nl/projects/r_d_projects/cross_chain_order_fullfillment/
De kern:
Opties voor levering. Zie Nespresso... Een mix van afhalen (bemand en onbemand), leveren bij vertrouwde buren (het stamkroegbezorgconcept ziet er goed uit) leveren en op kantoor bezorgen. Maar, in elk geval op afspraak.
Lees nog eens op:
http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2012/06/de-pakketbezorger-als-a-merk/
Bezorgen, inderdaad elk uur een busje (schoo/elektrisch, veilig en stil) met zo'n 30 drops per uur gebundeld door logistieke dienstverleners.
Retouren via 'click and collect' concepten. Zoals Albert Heijn met Kiala doet.
En, natuurlijk ondersteunt met slimme informatievoorziening en location based services.
PostNL, Dynalogic, AMP Logistics en DHL zie ik als belangrijke innovatoren in Nederland. Daar valt veel te leren....
En, tenslotte. Lees even het geweldige rapport van DHL dat net uit is. Dat is een visionair project...
http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/dhl-heeft-de-laatste-trends-wereldwijde-e-commerce-kaart-gebracht/
Beste Walther,
Ik ben het volledig met u eens dat afhaalpunten second best zijn. De klant wil eigenlijk gewoon thuis beleverd worden. Maar gezien het feit dat thuisbelevering vaak resulteert in pakketten bij buren, of op postkantoor ophalen, is in de praktijk het afhaalpunt voor (een groeiend aantal consumenten) toch een aantrekkelijke optie.
Idealiter kunnen we zelf aangeven waar en wanneer we de aflevering laten plaatsvinden. Maar deze mogelijkheid bestaat nog niet tegen een tarief dat als acceptabel wordt gezien. En ik vrees eigenlijk dat een partij als postNL pas echt in deze lastige materie zal duiken als ze er door concurrerende partijen toe gedwongen worden. Want waarom het jezelf heel moeilijk maken als je toch al marktleider bent?
Jeroen Boon.
Leuk bedacht, maar niet haalbaar. Enige manier om dit haalbaar te maken is door voor elke auto een opening te maken die enkel door 'cardrops' gebruikt kan worden, waardoor de verantwoorlijkheid bij hen blijft liggen. Maar dan nog lijkt het me behoorlijk lastig en diefstal gevoelig...
Andere oplossing is dat iedereen een 2de sleutel geeft aan cardrops, waardoor het overduielijk is dat zij in de auto zijn geweest.