Twinkle | Digital Commerce

Rakuten maakt marktplaats van Play.com

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

Play.com opent de deuren voor externe verkopers. Andere retailers kunnen branded shops beginnen bij de Britse online entertainment retailer. De stap past in de strategie van het Japanse e-commerce bedrijf Rakuten, sinds vorig jaar eigenaar van Play.com.

Play.com is met een jaaromzet van ruim een half miljard euro een van de grootste online retailers van Groot-Brittannië. De pure player heeft al miljoenen producten in zijn assortiment, waaronder muziek, dvd’s, elektronica, kleding en accessoires. Een team van begeleidende consultants moet ertoe bijdragen dat third party sellers hun waar ook gaan aanbieden op de site.

Meeliften
Play.com, dat producten onder andere gratis bezorgt in Nederland, kan desgewenst winkeltjes voor andere retailers ontwerpen op zijn platform en de online marketing voor zijn rekening nemen. Ook kunnen de externe merchants meeliften op het loyalty- en mailing progamma van Rakuten, meldt Retail Week.

PriceMinister en Tradoria
Om buiten de Aziatische thuismarkt te groeien, begon Rakuten een paar jaar geleden met acquisities van succesvolle Europese e-commere bedrijven. De overname van Play.com, in september vorig jaar, was de derde in Europa: medio 2010 werd het Franse PriceMinister ingelijfd, zomer 2011 werd Rakuten het eigenaar van het Duitse webwarenhuis Tradoria.

One stop shop
Rakuten gelooft in online marktplaatsen, waarop het eigen aanbod en dat van andere retailers worden samengebracht. Net als onder andere Amazon, Zalando en Bol.com hoopt het concern zo om een vertrek- en eindpunt ofwel one stop shop voor online kopers te worden.

Lees ook, uit het laatste nummer van Twinkle: Wat levert het marktplaatsmodel op?