Twinkle | Digital Commerce

Meer koeriersbedrijven verdienen minder

2017-05-27
426282
  • 1:53

‘Koeriers doen goede zaken dankzij online verkopen’, schrijft het CBS vandaag op zijn website. De omzet groeide met 3 procent, maar dat is wel minder dan de inkomstengroei van webwinkeliers. Bovendien wordt de taart door steeds meer koeriersbedrijven gedeeld.

De gemiddelde omzet per koerier is het afgelopen gedaald, leert een rekensom. Het tweede kwartaal van dit jaar was goed voor 3 procent meer inkomsten dan het tweede kwartaal van vorig jaar, maar het aantal koersiersbedrijven is veel sterker toegenomen. Volgens het CBS zijn er vorig jaar 1.250 bedrijven gestart en 700 opgeheven, om begin dit jaar uit te komen op een totaal van meer dan vijfduizend ondernemingen. De groei bedroeg ruim 12 procent in een jaar tijd:



Dynamiek
Het aantal koeriersbedrijven neemt al jaren toe. Toetreden tot de markt is aan weinig regels gebonden waardoor het relatief eenvoudig is als koerier te starten, constateert het CBS. ‘Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen’, schreef ING onlangs al over het grote aantal starters. 'Binnen deze branche is het aantal beginnende ondernemers (in de eerste helft van 2012, red.) met maar liefst 25 procent gestegen.’

Omzetontwikkeling
In onderstaande figuur is te zien dat de omzetgroei van lokale post- en koeriersbedrijven achterblijft bij die van Nederlandse verkopers op afstand:



Afknijpen
Afgelopen zaterdag pakte de Volkskrant uit met een voorpagina-artikel over de omstandigheden waaronder koeriers werken voor PostNL. De marktleider zou veel van zijn 1.00 tot 1.200 subcontractors afknijpen, onder andere door steeds lagere vergoedingen uit te keren. Het televisieprogramma Zembla besteedde daar eerder dit jaar ook al uitgebreid aandacht aan.

Suggestie
PostNL zei in een reactie onder meer afhankelijk te zijn van de eisen die webwinkeliers stellen, waarbij de naam van Bol.com werd genoemd. Daniel Ropers verweerde zich gisteren, ook in de Volkskrant. De managing director stoort zich aan de suggestie dat de nummer 2 van de Twinkle100 iets te maken zou hebben met de ontevredenheid van pakketbezorgers. Ropers zegt onder meer: ‘Als klant constateer ik dat de PostNL-tarieven zeker niet de laagste zijn in de markt. Dat terwijl PostNL gezien de dichtheid van hun netwerk een behoorlijk schaalvoordeel zou moeten hebben.’