Twinkle | Digital Commerce

Incentives voor affiliates: 6 tips

2017-05-27
180101
  • 3:21

November en december komen eraan. Iedereen gaat cadeautjes kopen en de strijd tussen de (zorg)verzekeraars begint weer. Met aantrekkelijke prijzen en ludieke acties kunt u consumenten over de streep trekken. Hoe zorgt u ervoor dat affiliates u daarbij helpen?
 
Tekst: Manon van Willenswaard
   
Het gebruik van incentives in affiliatemarketing is heel gebruikelijk, maar ze zijn lang niet allemaal even succesvol. Een goed uitgezette incentive zorgt er onder andere voor dat affiliates uw programma gaan opnemen en niet dat van de concurrent. Waaraan moet een goede incentive voldoen?

1. Bied een (exclusieve) beloning
Kaarten voor een sportevenement dat al maanden is uitverkocht? Een concert waarvoor alleen een gastenlijst is? Iets wat gewild is zorgt voor meer betrokenheid. Stel affiliates daarom een exclusieve beloning in het vooruitzicht. Laat hen kans maken op tickets of een reisje. Zorg voor een prijs die de affiliate graag zou willen hebben. Kaarten voor een wedstrijd van een topclub spreken meer aan dan een wedstrijd van een degradatieteam.

Wilt u affiliates belonen in de vorm van een verhoogde commissie of een bonus? Kijk dan goed wat u wilt bereiken. Wilt u meer sales? Geef dan een bonus bij iedere 25e transactie. Wilt u meer nieuwe klanten? Geef dan een bonus bij iedere 10e nieuwe klant die wordt aangetrokken. Laat het bedrag afhankelijk zijn van wat u vraagt en wat het waard is.

2. Laat iedereen kans maken
Laat iedereen kans maken op een prijs of bonus. Iedere transactie is immers een transactie en alle kleine affiliates zorgen vaak ook voor een groot deel van uw totale aantal transacties. Stel liever meer kleine prijzen beschikbaar dan één grote en laat iedereen die een transactie doet meedingen.

Geeft u een bonus weg? Zorg dan dat iedereen hier aanspraak op kan maken. Geef bijvoorbeeld bij 5 sales een bonus van 10 euro in plaats van bij 100 sales een bonus van 200 euro. Het bedrag is hetzelfde en de grote affiliates krijgen een hogere bonus, maar ook de kleinere affiliates kunnen zo een extraatje verdienen. Een andere mogelijkheid is het introduceren van een fixed fee: iedere affiliate krijgt een vast bedrag per sale extra. Zo wordt iedere affiliate gemotiveerd om extra sales te genereren.

3. Keep it simple
Zorg dat de actie gemakkelijk is uit te leggen in een paar zinnen. Maak geen lastige constructies, maar zorg dat de actie direct ingezet kan worden door affiliates en dat de ze helder en duidelijk is geformuleerd. Zo is de kans veel groter dat affiliates uw advertenties opnemen en actief gaan promoten.

4. Vraag feedback
Niet iedere affiliate is hetzelfde en uw toppublishers lopen misschien niet warm voor een algemene actie of ze kunnen uw huidige consumentenactie niet extra promoten. Neem daarom contact op. Vraag wat de extra mogelijkheden zijn voor promotie en wat ze extra kunnen realiseren. Op deze manier kunt u een exclusieve deal sluiten met deze toppublisher en extra transacties generen. Daarnaast laat u aan uw publishers zien dat u graag zaken wilt doen en dat u zich flexibel opstelt met andere mogelijkheden.

5. Creëer een consumentenactie
De aanwezigheid van een goede consumentenactie zal het opnemen van de actie door publishers positief beïnvloeden. Bij een mooie aanbieding is de conversie vaak hoger en een goede conversie is bepalend voor het al dan niet opnemen van het programma; met een lage conversie levert een hoge vergoeding alsnog niks op.

6. Bied relevant promotiemateriaal
Breng uw actie goed onder de aandacht met nieuw materiaal of nog beter een speciale (dedicated) landingspagina. Lever verschillende formaten aan, zodat publishers kunnen kiezen welke ze willen gebruiken. Banners die daarnaast goed aansluiten op de landingspagina zorgen voor een hogere conversie.

Kortom
Een goede incentive hoeft niet altijd gerelateerd te zijn aan meer geld. Het is goed om de incentive aan het eind goed te analyseren, zodat u kunt zien wat echt succes heeft. Luister naar wat affiliates van u verwachten en wat ze nodig hebben. Met goede communicatie en een interessante actie heeft u al een voorsprong op de rest. Met daarnaast nog een goede consumentenactie kunt u de strijd winnen.
 
Manon van Willenswaard is program manager bij Conversive. Dit is de uigebreide en geactualiseerde versie van een artikel dat eerder verscheen op de site van het bureau.