Twinkle | Digital Commerce

Verschuivingen op het gebied van zoekmachinemarketing

2017-05-27
180101
  • 2:28

De verwachting is dat zoekmachinemarketing de komende vijf jaar met 20 tot 30 procent zal groeien. Dit rapporteert Indenty in een whitepaper over trends en ontwikkelingen omtrent zoekmachines, SEO, SEM en online-marketing.

Volgens het rapport groeide de markt van zoekmachinemarketing in Nederland in 2010 tot ongeveer 480 miljoen euro. In 2007 bedroeg de marktomvang nog 200 miljoen euro en in 2009 400 miljoen euro. De groei is na een verdubbeling het afgelopen jaar dus afgevlakt, en zal naar verwachting de komende jaren nog met zo’n 20 tot 30 procent doorgroeien.



Positie in zoekmachines
Dat het belangrijk is om bovenaan te staan in zoekmachines is bekend. Zo blijkt uit onderzoek dat ongeveer 62 procent van de consumenten op de eerste drie posities klikt. Daarna neemt het klikpercentage substantieel af met steeds kleinere dalingen. Vanaf positie zes kan een website nog maar rekenen op minder dan 5 procent van het totale aantal kliks. Positie tien en elf kunnen nog op wat verkeer rekenen, maar de overige posities lijken er eigenlijk niet meer toe te doen.



Verschuiving
Er zit een verschuiving in de intentie van zoekmachinemarketing. Zo was het doel voor organisaties met name om boven aan in Google te staan, maar gestaag verandert dit naar het gericht bereiken van de doelgroep. Local search heeft hier een grote invloed op in combinatie met het groeiende zoekverkeer via smartphones en tablets. Maar het is niet zo dat mobiel zoeken direct al de doorslaggevende factor wordt in 2011, aldus het rapport.

Michel Bouwmeester, campagnebeheerder bij Indenty, schrijft in het rapport: ‘Op de korte termijn is het geen echte noodzaak in de context van SEO, maar op termijn is dit zeker een punt om rekening mee te houden. Vooral als het toevoegen van locatie-informatie voor Google een duidelijk aanwijsbaar voordeel heeft.’ De toepassing bij bedrijven bevindt zich nu in de beginfase en daarom kan het lonen om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Het heeft op de langere termijn de potentie om, behalve in adverteren, ook voor SEO belangrijk te worden.

Andere uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • Google blijft dominant in Nederland en probeert de bezoeker op hun platform te houden met allerlei eigen diensten
  • klikprijzen blijven toenemen, omdat de concurrentie steeds groter wordt
  • adverteren in zoekmachines wordt specialistischer door de toenemende complexiteit
  • alternatieve opties voor online-adverteren nemen in belang toe, waarbij vooral adverteren op social media zinvol kan zijn, dankzij de lagere klikprijzen
  • ook voor SEA geldt dat de advertenties toegespitst kunnen worden op mobiele gebruikers, zoals bij hyperlocal advertising
  • relevantie, autoriteit en linktekst zijn belangrijk voor de rankings, maar let ook op het creëren van een natuurlijk linkprofiel ten opzichte van de concurrentie
  • social media wordt meegenomen in de resultaten en nemen toe in belang in SEO
  • websites die niets toevoegen voor de gebruiker worden door Google geweerd - vooral affiliate websites die direct doorverwijzen zonder iets toe te voegen krijgen het moeilijk

Het uitgebreide rapport met veel meer informatie over trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing kunt u hier downloaden.

Bron: Indenty.nl