Twinkle | Digital Commerce

Stedeling koopt vaker online

2017-11-08
180101
  • 1:15

Inwoners van stedelijke gebieden in Nederland besteden een groter deel van hun inkomen online dan inwoners van landelijke regio’s. Het type consument is bepalend voor de penetratie van e-commerce, niet de beschikbaarheid van winkels in de buurt.
 
Dat concludeert de Rabobank in een analyse van 77 miljoen iDeal-transacties in 2011. De bank stelt vast dat de online uitgaven via de dominante betaalmethode het hoogst zijn in gebieden waar veel alleenstaande jongeren wonen: ‘In de Randstad speelt het online koopkanaal dan ook de grootste rol van betekenis terwijl in de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel veel minder via internet wordt gekocht.’

Per gemeente
Binnen de genoemde noordelijke provincies doet zich hetzelfde fenomeen voor: de online bestedingsdrang in de grote steden (Groningen, Deventer, Enschede) is beduidend groter dan in het landelijke deel ervan. Slechts in enkele gebieden, waaronder de Waddeneilanden, lijkt het aantal online aankopen het gevolg van de afwezigheid van fysiek winkelaanbod. Hieronder ziet u welk deel van de totale bewonersbestedingen per gemeente loopt via iDeal:



Meer transacties
Volgens de Rabobank lopen de gemiddelde bonbedragen van stedelijke en niet-stedelijke online kopers niet of nauwelijks uiteen: ‘Het verschil in omvang van de iDeal-bestedingen komt dus voort uit het aantal iDeal-betalingen dat men per persoon doet: dit ligt in stedelijke gebieden hoger dan in het landelijk gebied’, schrijft de bank. De onderstaande afbeelding illustreert dat: