Nederlandse consumenten besteden over tien tot vijftien jaar mogelijk de helft van hun winkelbudget op internet. Dat verwacht Paul Nijhof, CEO van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding. De online uitgaven gaan volgens hem nog verschillende keren over de kop.
Nijhof zei afgelopen zaterdag in het AD dat de crisis goed is voor Wehkamp.nl. De omzet groeide in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (april tot en met juni) met 18 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. ‘We gaan voor dubbele cijfers’, aldus Nijhof in de krant over de komende kwartalen.
Double digits
De groei zit er goed in bij RFS Holland Holding (RFS). Het concern sloot zijn laatste boekjaar af met een omzet van 548 miljoen euro, 12 procent meer dan het boekjaar ervoor. De inkomsten uit online verkoop (Wehkamp.nl, Create2Fit, Fonq.nl) stegen daarbinnen met 15 procent. De groei van vlaggenschip Wehkamp.nl was afgelopen kwartaal nog iets groter en Nijhof verwacht daarmee voorlopig double digits te kunnen blijven draaien.
Verschuiving
Ook voor nog langere termijn ziet de CEO veel potentie voor Wehkamp.nl. Volgens hem voeren fysieke winkeliers een achterhoedegevecht: ‘Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in tien tot vijftien jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent. Ik zie het in onze groei terug.’ Op dit moment wordt gemiddeld niet meer dan zo’n 8 procent van de retailuitgaven op internet gedaan, al verschilt het omzetaandeel behoorlijk per productgroep.
Koopgoot en Kalverstraat op internet
Nijhof gelooft dat consumenten steeds meer van hun uitgaven online zullen doen, bij voorkeur op één centrale plaats. ‘Ze hebben geen zin om voor verschillende artikelen verschillende websites te bezoeken’, zegt hij in het AD.’ Wij zijn de Koopgoot en de Kalverstraat op internet, waar 120 miljoen keer wordt “langsgelopen”. Voor je kampeerspullen naar de ene site en voor je camera naar de andere, daar hebben we allemaal steeds minder zin in.’
Allianties
Wehkamp.nl moet dus uitgroeien tot een one stop shop of tenminste tot een vertrekpunt voor internetaankopen, getuige ook de pay-off: ‘Eerst wehkamp.nl.’ Het webwarenhuis voegt steeds meer merken, maar ook retailers toe aan zijn platform. Behalve allianties zijn organische groei en acquisities nog altijd speerpunten in de strategie van RFS. Het concern stond enige tijd in de etalage, maar het besloot een half jaar geleden zelfstandig verder te gaan. Dat kwam volgens Nijhof niet omdat er te weinig zou zijn geboden voor het concern.
Blaast Dhr. Nijhof niet een beetje hoog van de toren?
Wanneer 50% online verkocht gaat worden is er vrijwel geen fysieke winkel die overeind blijft. Ook denkt hij dat consumenten bij voorkeur niet meer bij gespecialiseerde/niche webshops kopen, want ze willen op 1 centrale plaats kopen. Wehkamp is tot op heden de enige zonder fysieke winkels en met vrijwel alles in het assortiment. Eigenlijk zegt Dhr. Nijhof dus dat Wehkamp straks vrijwel de gehele retail in handen krijgt. Beetje grootheidswaanzin toch? Ik denk niet dat fabrikanten dit leuk vinden. Reden te meer voor alle retailers in NL om er bij de fabrikanten op aan te dringen om hun merk niet bij de Wehkamp neer te leggen. Daarnaast reden te meer voor de consument om niet bij de Wehkamp te gaan kopen. Wanneer Wehkamp teveel macht krijgt in de retail zal het de prijzen hoog kunnen houden en de consument wordt hier de dupe van.
Kijkend naar de feiten zijn er goede specilaistische/niche webshops die op dit moment veel meer plussen dan de 12% van Wehkamp (het lijkt erop dat Dhr. Nijhof hier helemaal niets van af weet). Zoek eens naar reviews van Wehkamp, deze zijn nooit zo goed als bij de grotere niche spelers. Kom eens met een productspecifieke vraag bij Wehkamp dan krijg je nooit een goed antwoord. Klanten willen nu en in de toekomst zoeken naar een product met een goede prijs bij een retailer die verstand van zaken heeft en ook een goede aftersales biedt. Veel kansen dus voor niche en multichannel spelers.
Het wordt tijd dat Amazon komt en retailers on- en offline hier hun productfeed aan kunnen leveren. Amazon's assortiment zal vele malen groter worden als Wehkamp en ook nog eens veel betere prijzen voor de consument. Bol.com heeft onlangs hetzelfde gedaan. Ik verwacht dat na het online gaan van Amazon.nl en het goed draaien van Bol.com met alle nieuwe productgroepen (productfeeds) dat Wehkamp zal volgen, maar dan hebben ze een enorme achterstand. De fabrikanten/merken komen er steeds meer achter dat de shop in shops op Wehkamp helemaal niet zo goed en handig zijn voor hun merk als dat Wehkamp doet vermoeden. Zelf een klantenbestand op bouwen met direct contact met de consument is veel beter.
Helemaal eens met Harm! Tuurlijk kan CEO Paul Nijhof nu mooie double digits laten zien aan zijn aandeelhouders, maar deze groei zal zeker niet de aankomende 10 jaar blijven aanhouden voor Wehkamp.
Waarom niet? In Nederland ontbrak het tot op heden in vergelijking met bijvoorbeeld de V.S. aan partijen zoals Amazon waar individuele winkeliers op zeer eenvoudige wijze en tegen geringe kosten (percentage van de verkoopprijs) hun producten kunnen aanbieden en verkopen.
Gelukkig voor de kleinere winkelier is daar nu Bol.com bijgekomen en is het vrijwel zeker dat Amazon in oktober van start gaat in Nederland. Zodra Amazon goed uitgerold wordt in Nederland, dan moet ik nog zien of Paul Nijhof aan zijn aandeelhouders deze zelfde groeicijfers kan laten zien. In mijn ogen is Amazon de enige echte Kalverstraat en Koopgoot van het internet waar consumenten keuze hebben uit meerdere aanbieders voor hetzelfde product of een variant daarop elk met hun eigen prijs, levertijd, service, retourbeleid etc.
En 90% van de verkoop van elektronica via internet? In een glazen bol kijken is moeilijk en helemaal zodra het om internet gaat, maar Paul Nijhof was in mijn ogen echt in dromenland toen hij deze uitspraak deed. Dat zou betekenen dat bedrijven zoals Media Markt en Correct hun deuren kunnen sluiten en dat 90% van de Nederlandse bevolking hun flatscreen en laptop bij Wehkamp of Bol.com gaat bestellen?
Dat lijkt me een fantasie die nooit werkelijkheid wordt en een prachtig directeurspraatje voor de aandeelhouders en investeerders van Wehkamp. Naast prijs gelden er voor de meeste consumenten nog andere belangrijke koopmotieven en een hele belangrijke daarvan is levertijd. Wat heb je eraan dat als je op vrijdagavond een nieuwe laptop wil kopen en je minimaal tot dinsdag moet wachten totdat dat je 'm binnen heb zodra je via Wehkamp bestelt, terwijl die zelfde laptop bij de BCC een paar straten verderop op voorraad ligt? Lijkt mij niet realistisch dat 90% van de Nederlandse bevolking de voorkeur geeft aan wachten tot dinsdag en al helemaal niet nu steeds meer fysieke winkels bereid zijn wat aan de prijs te doen zodra het artikel online ergens anders goedkoper aangeboden wordt.
Nee, Paul Nijhof doet er in mijn ogen goed aan zijn feiten eerst wat beter te toetsen voordat hij wat roept en laten we hopen dat binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kleinere aanbieders hun producten op Amazon en Bol.com aanbieden, zodat consumenten die de voorkeur geven aan online kopen meer keus hebben en hun euro's dan ook kunnen besteden bij de kleinere winkelier die vaak een betere persoonlijke service levert en bij wie de klant centraal staat en niet de double digits groeicijfers die aandeelhouders en investeerders graag willen zien.