Twinkle | Digital Commerce

Paul Nijhof: ‘Helft retail over tien tot vijftien jaar online’

2017-11-08
180101
  • 1:60

Nederlandse consumenten besteden over tien tot vijftien jaar mogelijk de helft van hun winkelbudget op internet. Dat verwacht Paul Nijhof, CEO van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding. De online uitgaven gaan volgens hem nog verschillende keren over de kop.

Nijhof zei afgelopen zaterdag in het AD dat de crisis goed is voor Wehkamp.nl. De omzet groeide in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (april tot en met juni) met 18 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. ‘We gaan voor dubbele cijfers’, aldus Nijhof in de krant over de komende kwartalen.

Double digits
De groei zit er goed in bij RFS Holland Holding (RFS). Het concern sloot zijn laatste boekjaar af met een omzet van 548 miljoen euro, 12 procent meer dan het boekjaar ervoor. De inkomsten uit online verkoop (Wehkamp.nl, Create2Fit, Fonq.nl) stegen daarbinnen met 15 procent. De groei van vlaggenschip Wehkamp.nl was afgelopen kwartaal nog iets groter en Nijhof verwacht daarmee voorlopig double digits te kunnen blijven draaien.

Verschuiving
Ook voor nog langere termijn ziet de CEO veel potentie voor Wehkamp.nl. Volgens hem voeren fysieke winkeliers een achterhoedegevecht: ‘Tot 50 procent van de verkoop verdwijnt in tien tot vijftien jaar naar internet. Bij elektronica is dat tot 90 procent. Ik zie het in onze groei terug.’ Op dit moment wordt gemiddeld niet meer dan zo’n 8 procent van de retailuitgaven op internet gedaan, al verschilt het omzetaandeel behoorlijk per productgroep.

Koopgoot en Kalverstraat op internet
Nijhof gelooft dat consumenten steeds meer van hun uitgaven online zullen doen, bij voorkeur op één centrale plaats. ‘Ze hebben geen zin om voor verschillende artikelen verschillende websites te bezoeken’, zegt hij in het AD.’ Wij zijn de Koopgoot en de Kalverstraat op internet, waar 120 miljoen keer wordt “langsgelopen”. Voor je kampeerspullen naar de ene site en voor je camera naar de andere, daar hebben we allemaal steeds minder zin in.’

Allianties
Wehkamp.nl moet dus uitgroeien tot een one stop shop of tenminste tot een vertrekpunt voor internetaankopen, getuige ook de pay-off: ‘Eerst wehkamp.nl.’ Het webwarenhuis voegt steeds meer merken, maar ook retailers toe aan zijn platform. Behalve allianties zijn organische groei en acquisities nog altijd speerpunten in de strategie van RFS. Het concern stond enige tijd in de etalage, maar het besloot een half jaar geleden zelfstandig verder te gaan. Dat kwam volgens Nijhof niet omdat er te weinig zou zijn geboden voor het concern.