Twinkle | Digital Commerce

‘Meeste e-commerce potentie in China en Brazilië’

2017-05-27
400320
  • [nieuws]
  • 1:19

China en Brazilië bieden online retailers de beste perspectieven voor groei. Zij voeren de '2012 E-Commerce Index’ van adviesbureau A.T. Kearney aan. Ook Rusland, Chili en Mexico zijn goede markten voor internationale online expansie.


A.T. Kearney keek naar het e-commerce potentieel van de dertig landen uit zijn Global Retail Development Index (GRDI), waarin Nederland net als alle andere West-Europese landen ontbreekt. Zes landen staan in beide top 10-lijstjes, waarmee ze dus zowel voor fysieke als voor online retailers interessante markten zijn. Rusland en Mexico zijn vooral voor online expansie interessant, met respectievelijk een derde en een vijfde plek; op de GRDI zijn ze met een 26e en 28e plek te vinden in de onderste regionen.

Criteria
A.T.Kearney baseert de notering op zijn E-Commerce Index op de aantrekkelijkheid van de online markt (50 procent inbreng), de aanwezige online infrastructuur (20 procent), relevante wet- en regelgeving (15 procent) en de retailontwikkeling in het algemeen (15 procent). Te zien is dat Brazilië China net voor moet laten gaan:



Onderstaande figuur zet het percentage internetgebruikers in een land af tegen het aantal online shoppers onder die internetgebruikers. China scoort op beide assen gemiddeld. Te zien is onder andere dat het percentage internetgebruikers in de Verenigde Arabische Emiraten (nummer 6) heel hoog is, terwijl online shoppen in bijvoorbeeld Chili (4e) en Mexico (5e) al veel meeer is ingeburgerd bij internetgebruikers.



U vindt het complete rapport van A.T. Kearney op de site van het adviesbureau.