Twinkle | Digital Commerce

'‘Meer emotionele associaties bij Wehkamp.nl dan bij Bol.com’

2017-05-27
416339
  • [nieuws]
  • 1:08

Wehkamp.nl roept meer emotionele merkassociaties op dan Bol.com. Dat stelt Fairchild op basis van resultaten uit zijn Merkenmeter. Het marketingadviesbureau vroeg respondenten om onbevangen associaties te noemen bij het zien van de logo’s van de webwarenhuizen.

Het logo van Wehkamp.nl (merkwaarden: verrassend, eigenzinnig, actueel en betrokken) zorgde voor meer negatieve én meer positieve spontane associaties dan dat van Bol.com. Fairchild verklaart in een bericht over het onderzoek: ‘Je zou kunnen zeggen dat het merk Wehkamp.nl dus sterker is dan het merk Bol.com.’

Wehkamp.nl vooral degelijk
Hoewel een aantal respondenten Wehkamp.nl associeert met begrippen als leuk, hip en innovatief, wordt de Zwolse online retailer vaker geassocieerd met termen als vroeger en suf. Er is echter geen inhoudelijke kwalificatie die zo vaak wordt gegeven als degelijk (44 procent), terwijl maar 3 procent van de onderzoeksgroep het woord catalogus noemt. De termen online en webwinkel worden veel vaker genoemd.

Bol.com is boeken
Bol.com roept overwegend neutrale associaties op, aldus Fairchild. Anders dan bij Wehkamp.nl associëren veel mensen Bol.com wel direct met een productgroep: ruim een kwart van de respondenten (26,5 procent) noemt boeken spontaan. Een week geleden bleek uit een usability onderzoek van WUA dat de nummer 2 van de Twinkle100 de concurrentie op dit terrein verplettert.