Nederlandse online mode- en schoenenkopers besteden per artikel het meest als ze in de winkel een internetbestelling plaatsen. Dat heeft GfK becijferd. Volgens het onderzoeksbureau kan één op de vijf Nederlanders worden gezien als multichannel koper.
Van de online bestedingen aan mode en schoenen liep in de eerste helft van dit jaar 96 procent via pc’s (43 procent) of laptops (53 procent). De smartphone tekende voor 0,6 procent. Het aantal verkopen via tablets nam toe, maar het omzetaandeel kwam niet boven de 2,1 procent uit volgens GfK Nederland. De gemiddeld afgerekende artikelprijs ligt bij tablets hoger dan bij pc’s en laptops, zoals ook al uit ander cijfermateriaal is gebleken.
Cross-channel strategie
Nog een stuk hoger - onduidelijk is hoe hoog precies - ligt het gemiddeld bestede bedrag per artikel bij online verkopen in de winkel. 'Dat kan komen door het profiel van de betrokken kopers, maar ook doordat vooral relatief dure producten op deze manier worden gekocht', aldus research consultant Jonneke Heins van GfK Consumer Experiences. ’Het toont in ieder geval dat een cross-channel strategie een goede invloed op omzet kan hebben.’ Afgelopen halfjaar kwam 1,3 procent van alle online omzet binnen de modemarkt in de winkel tot stand.
Online modeverkopers in de min
Eerder deze maand bleek uit dezelfde data van het GfK-panel dat online verkopers van mode en schoenen het moeilijk hebben. In het afgelopen kwartaal nam de omzet van online verkopers van bovenmode voor het eerst af, met 4 procent. Ook webverkopers van ondermode zagen omzet verdampen: 5 procent in de eerste helft van dit jaar. De online schoenverkoop groeit nog wel, maar lang niet meer zo hard als in afgelopen jaren.
Multichannel koper
Uit onderstaande afbeelding blijkt dat 24 procent van de Nederlanders in de eerste helft van dit jaar een modeartikel of schoenen kocht online. Een op de vijf Nederlanders (20 procent) kocht zowel online als offline kleding en schoenen, slechts 4 procent kocht alle items op het web:
1 op 10 aankopen via internet
Het online omzetaandeel over de genoemde categorieën bedroeg gemiddeld 10 procent. Te zien is dat aan ondermode relatief het meest wordt besteed online: circa 1 op de 8 euro’s.
Click & collect
GfK becijferde tenslotte ook dat 8 procent van alle webomzet in mode en schoenen gepaard gaat met click & collect (online bestellen, afhalen in de winkel).
"Online besteller in de winkel besteedt het meest"
Waar staat dat? Wanneer de verklaring voor de titel moet zitten in "Nog een stuk hoger [..] ligt het gemiddeld bestede bedrag per artikel bij online verkopen in de winkel", dan klopt de titel niet. De totale omzet bij online bestellingen vanuit de winkel zou namelijk best lager kunnen zijn (omdat er wellicht minder cross selling plaats vindt).
@Michel Hendriks: het gemiddelde artikelbedrag is hoger, het gemiddelde bonbedrag niet per se. Daarover kon GfK geen informatie verstrekken. Het zou dus inderdaad zo kunnen zijn dat het bonbedrag bij online orders in de winkel gemiddeld lager ligt dan bij online orders in andere kanalen.
Ik heb getwijfeld om de kop te wijzigen in 'Online besteller in winkel koopt duurste producten', maar niet zeker is of deze mensen in andere kanalen ook duurdere artikelen kopen. M.a.w.: dit is ook niet helemaal sluitend. Bij een kop ben je gebonden aan een beperkt aantal karakters.
Vind jij de alternatieve kop beter of heb je een andere suggestie?
Overigens kon GfK ook niet zeggen hoeveel hoger het gemiddelde artikelbedrag bij online orders in de winkel precies ligt. Research consultant Jonneke Heins liet wel doorschemeren dat het gat tussen pc's/laptops en tablets ongeveer net groot is als dat tussen tablets en instore online sales.