Twinkle | Digital Commerce

GfK: minder omzet voor kledingverkopers op internet

2017-11-08
980551
  • 1:48

Online kledingverkopers ontkomen niet aan de ’mineurstemming in de modebranche’, waar GfK vandaag over rapporteert. De crisis, de politieke onzekerheid, de btw-verhoging en het slechte weer zorgen voor dalende omzetten. De online schoenverkoop groeit nog wel.
 
GfK maakt in zijn bericht van vandaag onderscheid tussen verkopers van mode, weer onder te verdelen in respectievelijk bovenmode en bodyfashion, en schoenen. Doordat GfK de ene keer spreekt over het afgelopen kwartaal, en dan weer over het afgelopen halfjaar, is het lastig vergelijken. De percentages schetsen wel een beeld van de trends in de omzetontwikkeling van de categorieën en van het omzetaandeel van internet daarbinnen.

Bovenmode
In het afgelopen kwartaal nam de omzet van online verkopers van bovenmode voor het eerst af, met 4 procent volgens GfK. Maar omdat fysieke verkopers het slechter deden, groeide het online omzetaandeel wel. Dat bedraagt nu circa 9 procent.

Bodyfashion
Het online omzetaandeel van bodyfashion bleef stabiel. Dat betekent dat ook webverkopers in dit segment omzet zagen verdampen; over de hele linie besteedden Nederlanders het afgelopen halfjaar 5 procent minder aan bodyfashion. GfK's Gino Thuij merkt op dat online vooral de duurdere onder- en badmode wordt verkocht; bij het online omzetaandeel van 12,2 procent hoort een aandeel van 7,5 procent van het verkochte volume.

Schoenen
Ook bij schoenen is het gemiddeld bestede bedrag online hoger dan offline: het omzetaandeel ligt op 11 procent , het verkochte volume op 9,6 procent van het totaal. GfK schrijft dat de Nederlandse schoenenmarkt in het afgelopen halfjaar over de hele linie licht is gedaald, zonder een percentage te noemen. Duidelijk is wel dat het internetaandeel in die periode met 25 procent is gegroeid, tot de genoemde 11 procent.

Stabilisatie online markt
Uit de cijfers van GfK valt op te maken dat online kledingverkopers omzet inleveren en dat ze het niet (bodyfashion) of nauwelijks (bovenmode) beter doen dan hun fysieke concurrenten. Thuij, managing consultant fashion & retail bij GfK Consumer Experience, noemt de stabilisatie van de online markt een ‘opvallende ontwikkeling’. In de schoenenbranche is nog wel sprake van een voortgaande verschuiving van offline naar online, maar ook daar is de groei veel minder dan die eerder was.