Twinkle | Digital Commerce

Géén kortingscode!

2017-05-26
570570
  • 2:06

Laatst bestelde ik Birkies voor mijn dochters. Tijdens het afronden van de bestelling stuitte ik op een invulveld voor de kortingscode.




Door: gastblogger Martine Bakx


Ik dacht:

  • Verhip, hier moet ik een code invullen die ik niet heb!
  • Als ik niets invul ben ik een dief van mijn eigen portemonnee!
  • Heb ik niet nog een voucher liggen van 20 euro van de concurrent?

Ik deed: 

  • Ik surfde naar de concurrent. Deze had de gewenste slipper echter niet meer op maat.
  • Ik googelde "kortingscode + winkelnaam".
  • Ik zocht tevergeefs naar de kortingscode op meerdere kortingssites.
  • Gefrustreerd klikte ik terug naar de winkelwagen. Via het nog openstaande tabblad. Bewust niet via een advertentie op zo'n site waar je niet kun vinden wat ze zeggen te hebben .
  • Ik rekende, 20 minuten later dankzij het invulveld, af. Met het gevoel teveel betaald te hebben.


Deze week zag ik de volgende tweet voorbijkomen:



Webwinkeliers hebben niet door dat ze dat veld beter weg kunnen laten. Klanten zoeken naar kortingscodes, omdat er naar zo'n code gevraagd wordt tijdens het afronden van een bestelling. Kortingcodesites floreren en maken winst door advertenties van de laatst bezochte winkels ...

In die tien jaar dat ik meedraai, heb ik het nooit overwogen. Want:

  1. Het leidt af. Klanten worden aangezet tot een andere actie dan het afronden van de bestelling.
  2. Het is een extra invulveld. Gouden regel is dat je een klant zo min mogelijk velden moet laten invullen.
  3. Het schept onbehagen en onduidelijkheid. Ik ben een voorstander van WYSIWYG ( what you see is what you get). Ik wil de klant met een volle winkelwagen, waarvoor hij op dat moment bereid is te betalen wat het kost, niet de indruk te geven dat hij korting had kunnen krijgen als hij maar een code gehad had.
  4. Het kost tijd en geld. Je moet het implementeren. Je geeft korting weg. Je moet acties opzetten, opvolgen en beëindigen.
  5. En, last but not least, ik houd gewoon niet van korting. Ik doe niet mee met seizoensuitverkoop omdat ik vind dat verkleedkleding tijdloos en duurzaam moet zijn. Korting vind ik een belediging voor de makers van mijn fairtrade handel. Het is al niet rechtvaardig dat de makers een veel lager uurtarief krijgen. Dat je een product, waar vier uur werk inzit, kunt kopen voor een fractie van het Nederlandse uurtarief.

Als je per se korting wilt aanbieden, noem het veld dan anders: ‘Kadobon verzilveren’ of ‘Tegoedbon inleveren’ bijvoorbeeld. Opdat je niet de indruk wekt dat een klant korting misloopt.

Martine Bakx is eigenaresse van Artoek.nl, een webwinkel in onder andere verkleedkleren. Deze posting verscheen eerder op haar website Martinebakx.com.