Laatst bestelde ik Birkies voor mijn dochters. Tijdens het afronden van de bestelling stuitte ik op een invulveld voor de kortingscode.
Door: gastblogger Martine Bakx
Ik dacht:
- Verhip, hier moet ik een code invullen die ik niet heb!
- Als ik niets invul ben ik een dief van mijn eigen portemonnee!
- Heb ik niet nog een voucher liggen van 20 euro van de concurrent?
Ik deed:
- Ik surfde naar de concurrent. Deze had de gewenste slipper echter niet meer op maat.
- Ik googelde "kortingscode + winkelnaam".
- Ik zocht tevergeefs naar de kortingscode op meerdere kortingssites.
- Gefrustreerd klikte ik terug naar de winkelwagen. Via het nog openstaande tabblad. Bewust niet via een advertentie op zo'n site waar je niet kun vinden wat ze zeggen te hebben .
- Ik rekende, 20 minuten later dankzij het invulveld, af. Met het gevoel teveel betaald te hebben.
Deze week zag ik de volgende tweet voorbijkomen:
Webwinkeliers hebben niet door dat ze dat veld beter weg kunnen laten. Klanten zoeken naar kortingscodes, omdat er naar zo'n code gevraagd wordt tijdens het afronden van een bestelling. Kortingcodesites floreren en maken winst door advertenties van de laatst bezochte winkels ...
In die tien jaar dat ik meedraai, heb ik het nooit overwogen. Want:
- Het leidt af. Klanten worden aangezet tot een andere actie dan het afronden van de bestelling.
- Het is een extra invulveld. Gouden regel is dat je een klant zo min mogelijk velden moet laten invullen.
- Het schept onbehagen en onduidelijkheid. Ik ben een voorstander van WYSIWYG ( what you see is what you get). Ik wil de klant met een volle winkelwagen, waarvoor hij op dat moment bereid is te betalen wat het kost, niet de indruk te geven dat hij korting had kunnen krijgen als hij maar een code gehad had.
- Het kost tijd en geld. Je moet het implementeren. Je geeft korting weg. Je moet acties opzetten, opvolgen en beëindigen.
- En, last but not least, ik houd gewoon niet van korting. Ik doe niet mee met seizoensuitverkoop omdat ik vind dat verkleedkleding tijdloos en duurzaam moet zijn. Korting vind ik een belediging voor de makers van mijn fairtrade handel. Het is al niet rechtvaardig dat de makers een veel lager uurtarief krijgen. Dat je een product, waar vier uur werk inzit, kunt kopen voor een fractie van het Nederlandse uurtarief.
Als je per se korting wilt aanbieden, noem het veld dan anders: ‘Kadobon verzilveren’ of ‘Tegoedbon inleveren’ bijvoorbeeld. Opdat je niet de indruk wekt dat een klant korting misloopt.
Martine Bakx is eigenaresse van Artoek.nl, een webwinkel in onder andere verkleedkleren. Deze posting verscheen eerder op haar website Martinebakx.com.
Wat een vlot geschreven blog! Daarvoor allereerst mijn complimenten.
Je kunt het ook omdraaien en kijken of je juist je voordeel kunt doen met zo'n extra invoerveld.
Bijvoorbeeld met een bijschrift als: 'Onze kortingscodes zijn exclusief beschikbaar voor de leden van onze nieuwsbrief'. Mensen die zich voor de eerste keer inschrijven, geef je een kleine korting.
Die inschrijving op de nieuwsbrief en daarna de aankoop met korting vergroot de betrokkenheid bij jouw webshop. Dat werkt nog sterker omdat de klant zich geheel vrijwillig bereid heeft verklaard om zich in kleine stapjes aan jou te binden.
Zo zijn er vast nog veel meer dingen te bedenken waarmee je zo'n invoerveld juist in je voordeel kan laten werken. Maar ja, dan moet je wel van korting houden ;-)
Mooi stuk.
ik raak er ook door in de war. en inderdaad ik heb dat ook met die AH voordeelpas (las ik als reactie op twitter)
Dit is wel heel kort door de bocht. Er zijn vele methodes om dit soort problemen op te vangen en/of te optimaliseren. Een tijdje terug heb ik hier een artikel over geschreven op het Affiliateblog:
http://www.affiliateblog.nl/howtocoupon/
Dit artikel geeft 31 tips voor het gebruik van deze kortingscodes.
Jouw voornaamste probleem is heel makkelijk op te lossen overigens, kijk anders naar dit plaatje: http://www.affiliateblog.nl/wp-content/uploads/2012/08/america9.jpg Daar staat een 'al ingevulde' code die 60 cent korting geeft op alle bestellingen. Je wil niet weten hoe je conversie zal stijgen bij een implementatie van zo'n methode. Probeer het maar eens =)
Mijn voornaamste probleem? Ik heb dit probleem niet in mijn winkel. Hoef ik het ook niet op te lossen.
Ik kom "dit probleem" regelmatig tegen bij andere webwinkels. Daar komt dit stukje uit voort.
Mwah, 60 cent korting geven als een klant al aan het afrekenen is? Dat zit natuurlijk gewoon in de prijs verwerkt. Kom ik met mijn WYSIWYG principes in de knel.
Ik ben het helemaal met je eens!
Zat er ook al vaak aan te denken dat het geen eerlijke manier van zaken doen is dat de affiliate sites lokken met kortingscodes in hun beschrijvingendie ze helemaal niet hebben.
En dan krijgen ze evengoed de provicie omdat de klant wel even op hun site heeft gezocht voor de code!
En de klant is ook nog teleurgesteld dat hij na lang zoeken niets heeft gevonden....
Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Maar het actueel houden van pagina's met kortingscodes is nog niet zo eenvoudig, het vergt erg veel tijd en inspanning.
Aktiecodes zijn een vak apart, maar hebben een rol binnen de marketingmix. Als je je marktaandeel wil vergroten is het een prima middel. Als je streeft naar winstmaximalisatie, of al nauwelijks tijd hebt om bestaande klanten van dienst te zijn, laat het dan vooral weg.
En als je besluit om geen kortingsbonnen aan te bieden, verwijder de optie hiervoor direct uit je bestelproces!
Ik zit hier ook mee. Leidt het inderdaad af? En de mensen dan in je familiekring die je met een code een familiekorting aanbiedt? Die kunnen dan niet meer bestellen met korting.
Zat er al aan te denken om het weg te laten en na deze blog nog sterker eigenlijk. Verhelderend!