ConsuWijzer ontving het afgelopen halfjaar aanmerkelijk meer klachten en vragen over webwinkels dan in dezelfde periode vorig jaar: circa zesduizend versus ongeveer vierduizend. Voor het eerst is het aantal meldingen over webwinkels groter dan dat over fysieke winkels.
Dat meldt ConsuWijzer vanochtend. Het informatieloket voor consumenten spreekt in zijn communicatie van een meldingenaanwas van 25 procent bij webwinkels, maar de groei is groter: liefst 50 procent. Het aantal meldingen (niet per se klachten) over fysieke winkels bleef min of meer stabiel.
Ontwikkleling
De afgelopen zes maanden tekenden webwinkels voor 53 procent van alle binnengekomen meldingen bij ConsuWijzer, fysieke winkels voor de overige 47 procent. In de eerste helft van vorig jaar had een ruime meerderheid van de klachten (57 procent) nog betrekking op wat ConsuWijzer ‘gewone winkels’ noemt. In de eerste helft van 2010 was hun aandeel nog 65 procent.
Meeste meldingen over bezorging
Uit de cijfers blijkt dat het aantal meldingen over webwinkels veel harder groeit dan e-commerce in Nederland, vorig jaar becijferd op 9 procent. De meeste meldingen gingen het afgelopen halfjaar over niet of te laat bezorgde producten (1.300 stuks), over garantie en ondeugdelijke producten en diensten (1.200) en over rekeningen en betalen (500).
vraag is wel, gaat er nu meer mis of gaan mensen sneller klagen?
Da's een goeie vraag. ConsuWijzer liet vorig jaar nog weten dat consumenten het loket makkelijker wisten te vinden dan daarvoor. Maar dit jaar is het bezoek aan Consuwijzer.nl (ruim één miljoen bezoekers) 'nagenoeg vergelijkbaar' met dat van vorig jaar over dezelfde periode.
Het aantal klachten over fysieke winkels bleef stabiel op circa 5.400. Daaruit kun je toch concluderen dat er meer te klagen valt over webwinkels.
Tuurlijk komt dat deels door de groei van online shoppen, zoals Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen verklaart tegenover de NOS, maar de groei van webshoppen (naar verwachting een procent of tien het afgelopen halfjaar) haalt het niet bij de groei van het aantal meldingen (circa 50 procent meer klachten en vragen) over webshoppen.
Ligt het probleem van niet of te laat bezorgde bestellingen wel bij de webwinkels?? Ik denk dat dit eerder te danken is aan PostNL!!