Twinkle | Digital Commerce

De iPod Touch als omzetmaker en mobiele kassa

2017-11-08
180101
  • 1:15

Moosejaw, een grote Amerikaanse verkoper van buitensportartikelen, heeft inmiddels een tiende van zijn fysieke winkelverkopen te danken aan de iPod Touch. Op het Apple-apparaat dat het personeel bij zich draagt, zijn bijna twintig keer zoveel producten te bestellen als in de winkel.

De negen fysieke winkels van Moosejaw hebben tussen de vier- en vijfduizend stock keeping units (SKU’s) in de aanbieding. Op Moosejaw.com zijn zo'n tachtigduizend verschillende SKU’s beschikbaar.

Creditcard reader
In iedere winkel van Moosejaw lopen twee of drie medewerkers rond met een iPod Touch. Zij kijken samen met de klant of getoonde producten bijvoorbeeld in andere kleuren, maten of varianten te koop zijn online. Om af te rekenen geven klanten hun creditcard aan de medewerker in kwestie, die de pas langs een speciale creditcard reader swipet. De reader is gekoppeld aan de iPod Touch, schrijft Internet Retailer. Moosejaw bezorgt de order vervolgens kosteloos bij de klant.

Minder fysieke kassa's
Niet alleen online aankopen op de winkelvloer worden afgerekend op de genoemde wijze; in de nieuwste winkels van Moosejaw, waarrin minder fysieke kassa’s zijn geplaatst, worden de meeste aankopen al afgerekend bij rondlopend winkelpersoneel.

Bijna 50 miljoen online
Met een online omzet van 49,2 miljoen dollar in 2011 bezet Moosejaw Mountaineering de 276e plek in de Top 500 Guide van Internet Retailer. Het twintigjarige bedrijf staat bekend om zijn onconventionele marketingmethoden, aangeduid met de term Moosejaw Madness.