Twinkle | Digital Commerce

Wal-Mart profiteert van cash-betaaloptie in webshop

2017-05-27
255234
  • 1:21

Wal-Mart biedt webshoppers sinds eind april de optie om bestellingen cash te betalen in de winkel. De grootste retailer ter wereld wil zo nieuwe online kopers aantrekken, die bovendien een bezoek brengen aan de fysieke winkels van de keten. De eerste bevindingen zijn positief.

Joel Anderson, CEO van e-commerce tak Walmart.com, deelde eerder deze maand ervaringen met Pay with Cash op een congres in Amerika. Webshoppers die voor de service kiezen, moeten binnen 48 uur na bestelling komen afrekenen. Pas daarna verzendt Wal-Mart de order, die ofwel thuis wordt bezorgd ofwel bij een nieuw winkelbezoek kan worden opgepikt.

30 procent nieuwe kopers
Anderson onderbouwde de ‘goede start’ van Pay With Cash met cijfers. Begin juni, een week of vijf na de introductie, koos bijna 2 procent van de shoppers al voor de betaalmethode. Van deze klanten kocht 30 procent voor het eerst op Walmart.com, aldus Anderson.

Gemiddelde orderwaarde
Opvallend is dat de gemiddelde orderwaarde bij cash-betalers de helft hoger lag dan bij andere betaalmethoden. En, zeker zo opvallend: uiteindelijk betaalde 40 procent van de bestellers toch niet cash aan de balie, maar met een creditcard of andere betaalkaart. Volgens Anderson illustreert dat het wantrouwen dat veel Amerikanen nog hebben in kaartbetalingen online. Hoeveel de ‘cah-betalers’ gemiddeld extra besteden in de fysieke winkels is niet bekend.

4,9 miljard online
Met een online omzet van 4,9 miljard dollar in 2011 bezet Wal-Mart de 4e plek in de Amerikaanse Top 500 Guide van vakblad Internet Retailer.

Bron: Reuters