Twinkle | Digital Commerce

Cookies: e-commerce bedrijven kijken kat uit de boom

2017-11-11
180100

Veel grote Nederlandse webadverteerders wachten voorlopig met het vragen van toestemming voor de plaatsing van cookies. Ze willen simpelweg nog niet voldoen aan de nieuwe regels, die volgens één op de drie bedrijven zeker effect zullen hebben op de omzet.

Dat blijkt uit een steekproef van Traffic4u. Het online marketingbureau vroeg 125 adverteerders, waaronder veel Twinkle100-spelers, naar hun houding en verwachting ten opzichte van de recent geïmplementeerde cookieregels ('Een zegen,  voor wie!?'). Uit onderstaande figuur blijkt dat een meerderheid van de respondenten zegt reactief om te gaan met de materie:

Hieronder ziet u dat een op de drie adverteerders verwacht dat de cookieregels de omzet zullen beïnvloeden (waarschijnlijk maar niet per se negatief) en dat ruim een kwart van de respondenten daar nog geen uitspraak over kan doen:

De nieuwe regels beïnvloeden de marketingkeuzes van de meeste e-commerce bedrijven, afgaande op de enquête van Traffic4u. Slechts ongeveer één op de vier bedrijven zegt dat de budgetten voor affiliatemarketing gelijk zullen blijven, driekwart verwacht daar verschuivingen. Nog minder respondenten, één op de zes, zeggen dat de regels geen impact zullen hebben op het budget voor retargeting. Meer dan 10 procent van de adverteerders zegt zelfs te zullen stoppen met retargeting:

Meer resultaten uit het cookiewet onderzoek van Traffic4u vindt u hier (pdf).