Veel grote Nederlandse webadverteerders wachten voorlopig met het vragen van toestemming voor de plaatsing van cookies. Ze willen simpelweg nog niet voldoen aan de nieuwe regels, die volgens één op de drie bedrijven zeker effect zullen hebben op de omzet.
Dat blijkt uit een steekproef van Traffic4u. Het online marketingbureau vroeg 125 adverteerders, waaronder veel Twinkle100-spelers, naar hun houding en verwachting ten opzichte van de recent geïmplementeerde cookieregels ('Een zegen, voor wie!?'). Uit onderstaande figuur blijkt dat een meerderheid van de respondenten zegt reactief om te gaan met de materie:
Hieronder ziet u dat een op de drie adverteerders verwacht dat de cookieregels de omzet zullen beïnvloeden (waarschijnlijk maar niet per se negatief) en dat ruim een kwart van de respondenten daar nog geen uitspraak over kan doen:
De nieuwe regels beïnvloeden de marketingkeuzes van de meeste e-commerce bedrijven, afgaande op de enquête van Traffic4u. Slechts ongeveer één op de vier bedrijven zegt dat de budgetten voor affiliatemarketing gelijk zullen blijven, driekwart verwacht daar verschuivingen. Nog minder respondenten, één op de zes, zeggen dat de regels geen impact zullen hebben op het budget voor retargeting. Meer dan 10 procent van de adverteerders zegt zelfs te zullen stoppen met retargeting:
Meer resultaten uit het cookiewet onderzoek van Traffic4u vindt u hier (pdf).
Volgens mij is het punt dat niemand het nog weet. Althans de wet is redelijk duidelijk, maar als de wet letterlijk wordt genomen in de praktijk zijn de consequenties nogal groot.
Antwoord daarop van de meeste partijen in de markt (met name de third parties, zoals Affiliate netwerken, Google, Criteo) is volgens mij, het zal allemaal wel meevallen en de wet gaat niet letterlijk toegepast worden. Google geeft aan "complient" te zijn. Tijd dus voor jurisprudentie. Welke marktleider gaat een proefproces aan?
Google compliant? Betekent dit dat je voor Analytics cookies geen toestemming meer hoeft te vragen omdat Google dat al heeft gedaan?
Volgens mij doet Google helemaal niets en moet iedere websitebeheerder zelf actief en ecxpliciet toestemming vragen voor alle cookies die je site plaatst. Dus ook Analytics en Youtube cookies.
Lastig, die wet. Als je als webwinkel voorop loopt, raak je geheid potentiele klanten kwijt. Maar even afwachten? Gaan de browsers nog wat doen? komt er een soort standaard?
Ach, ik geloof zelfs dat 90% van de Analytics integraties in Nederland al jarenlang illegaal is omdat de betreffende partijen geen privacy statement hebben (of, in enkele gevallen niet rept over Google Analytics in de privacy statement). Dat heeft Google gebruikers al jarenlang verplicht maar ziet er verder niet op toe... maar gelukkig zijn ze zelf dan wel compliant...
Many UK public and government sites have moved over to using an analytics system that does not use cookies.
http://www.evisitanalyst.com/eva8
This is now available for the Dutch market for sites looking for legal analytics.