Twinkle | Digital Commerce

‘Scheiding tussen betaalde en onbetaalde resultaten vervaagt bij Google’

2017-05-27
570300
  • 1:17

Google toont verwijzingen naar zijn eigen vergelijkers Google Hotel Finder, Google Flight Search en Google Advisor voortaan niet meer als reclame in zijn Amerikaanse zoekmachine. De scheiding tussen betaalde en onbetaalde resultaten vervaagt daarmee.
 
Het Amerikaanse Search Engine Land schrijft uitgebreid over de veranderingen die Google doorvoerde aan zijn zoekmachine, een artikel waaraan Nu.nl vanochtend ook refereert.

Waar Google een verwijzing naar een eigen vergelijkingssite eerst toonde als bovenste betaald zoekresultaat ('comparison ad'), wordt zo’n verwijzing nu onder de betaalde resultaten getoond met de toevoeging 'sponsored'. Omdat de van advertenties bekende achtergrondkleur ontbreekt, lijkt het om het bovenste organische zoekresultaat te gaan.

Oude situatie:



Nieuwe situatie:



Third kind of thing
De verwijzingen naar Googles vergelijkers nemen letterlijk en figuurlijk een tussenpositie in, bevestigde Google aan Search Engine Land. Ze gelden niet als organische resultaten, ook niet langer als reclame, maar als een ‘third kind of thing’, volgens de zoekgigant.

Paid inclusion
Search Engine Land stelt dat Google zich met de wijziging begeeft op het pad van paid inclusion, waarbij bedrijven pas kans maken op een vermelding als ze een commerciële relatie hebben met Google. In ieder geval maken hotelkameraanbieders, luchtvaartmaatschappijen en financieel dienstverleners veel méér kans om boven te komen drijven als ze Google betalen voor verschijning in de verticale vergelijkers. Indirect kunnen zie hiermee hun vindbaarheid in de centrale zoekmachine vergroten, zonder dat het de zoeker echt duidelijk wordt gemaakt.