Bol.com en Fashionchick zijn op de Affiliate Dag uitgeroepen tot eerste winnaars van de Affiliate Awards. Bol.com won de prijs voor de beste adverteerder, Fashionchick die voor de beste publisher. Jury en publiek bepaalden samen wie de prijzen verdienden.
Een vakjury heeft zich over alle inzendingen voor de Affiliate Awards 2012 gebogen. Vandaag kregen de vijf genomineerden de gelegenheid hun case kort te presenteren aan het publiek van de Affiliate Dag, dat ook een stem had. De publieksstemmen telden voor 30 procent mee in het eindoordeel, de jurystemmen voor de overige 70 procent. De jury werd gevormd door Eduard Blacquière van OrangeValley, Stijn Fien van Wehkamp.nl, Stefan Verkerk van WeTransfer en Twinkle-hoofdredacteur Marieke Verdonk.
Beste affiliate adverteerder 2012: Bol.com
Het keurkorps concludeerde eerder over winnaar Bol.com: ‘De jury is onder de indruk van de durf van Bol.com om een eigen programma (in korte tijd!) te bouwen en een eigen koers te kiezen in zaken als cookietijd. Het programma is goed en professioneel opgezet en er is duidelijk verschil te zien met de situatie voor het eigen programma. De tevredenheid van de affiliates is gestegen door de praktische aanpak en de verbeterde conversie. Opvallend en positief vindt de jury dat Bol.com in zijn programma speciale aandacht heeft voor de kleinere affiliates, waar veel advertisers zich juist richten op de paar groten. Ook het bieden van tools voor affiliaties, zoals de API, en het feit dat de organisatie de tevredenheid van affiliaties als doel vooraf stelde, overtuigde de jury ervan dat Bol.com affiliatiemarketing buitengewoon serieus neemt.’
Adverteerders Essent (met Storm MC) en Centraal Beheer Achema (met Storm MC en Zanox-M4N) grepen naast de award.
Beste affiliate publisher 2012: Fashionchick
Fashionchick won de Affiliate Award voor beste publisher. De fashion portal bleef Artiestennieuws.nl voor. De jury over de winnende site van No Search, waarin Sanoma Media een belang nam: ‘Met de nieuwe versie van de site (juni 2011) heeft Fashionchick een goede sprong vooruit gemaakt. De jury is onder de indruk van de stap die is gemaakt: van een site gebaseerd op productfeeds naar een volgende generatie affiliatesite, een met een geheel eigen gezicht. Het meest lovenswaardig vindt de jury dat Fashionchick aan het eigen merk bouwt (met o.a. een eigen schoenenlijn en offline acties). Hiermee wordt een vluchtig en relatief dun affiliateconcept omgevormd tot een solide concept met een bestaansrecht voor de lange termijn.’
NB: Meer over de Affiliate Awards leest u in het volgende nummer van Twinkle, dat op 19 juni verschijnt.
Sorry, maar de argumentatie waarom Fashionchick de beste affiliate zou zijn, slaat de plank echt helemaal mis. Dat Fashionchick naast haar affiliate-activiteiten ook andere offline activiteiten ontplooit is leuk voor Fashionchick, maar die activiteiten hebben helemaal niets met affiliatemarketing te maken en mogen dan ook geen rol spelen bij zo'n verkiezing. Fashionchick.nl is en blijft gewoon een dun affiliateconcept. Eventueel zou je nog kunnen beargumenteren dat door de offline activiteiten de online traffic is vergroot en derhalve meer leads worden gezet voor de adverteerders, maar een vluchtige kijk op alexa.nl zegt genoeg: de traffic van Fashionchick is al jaren hetzelfde. Dat Fashionchick wint verbaast me eerlijk gezegd ook niet: Fashionchick is al jaren een troetelkindje van Twinklemagazine, en concurrentie is er nagenoeg niet.
De jury van de Affiliate Awards bestond uit drie affiliatespecialisten en een generalist op e-commerce gebied, ikzelf. Ik heb nooit de illusie gehad dat ik zoveel invloed heb dat ik drie onafhankelijke mensen mijn 'troetelkindje' (als we die al hebben) door de strot kan duwen. Is dus ook niet gebeurd. De jury is onder de indruk van de stap die de site heeft gemaakt van een site die gebaseerd is op productfeeds naar een volgende generatie affiliatesites, namelijk die met een geheel eigen gezicht. Een vluchtig en relatief dun affiliateconcept is omgevormd tot een solide concept met een bestaansrecht voor de lange termijn.
Ik denk dat je de plank precies misslaat als je het hebt over "volgende generatie affiliatesites": de volgende generatie affiliatesites zijn sites die toegevoegde waarde leveren voor de gebruiker, en waarbinnen affiliate links een natuurlijke rol vervullen. Zie bv Fashiolista, een site met een succesvol concept waarbinnen affiliatelinks een natuurlijke plaats innnemen. Bij Fashionchick is het precies omgekeerd: de kern is een dun affiliate-concept met product feeds, dat was zo, is zo, en zal zo blijven als ze hun concept niet totaal over een andere boeg gaan gooien. Toch leuk dat ze deze prijs hebben gewonnen ten koste van het altijd lastige Artiestennieuws.nl.
Ik hoop dan dat Fashiolista zich aanmeldt voor volgend jaar!
Ik vind Fashionchick in principe een goeie site, maar toch kan ik me helemaal vinden in de reactie van Rudy. Het is toch echt niet het beste wat er te vinden is in Nederland qua affiliate sites. En dat geldt zeker voor Artiestennieuws.nl! Misschien een idee voor volgend jaar dat er gewoon echt gekeken wordt naar de beste site en dat aanmelding niet nodig is? Acteurs hoeven zich toch ook niet aan te melden voor de Oscar uitreiking?
Affiliates bewijzen zichzelf een dienst door niet zo te zeuren maar actief te gaan nomineren. Als Affiliate Dag een platform voor en van affiliates is, zouden ze verantwoordelijkheid moeten nemen en suggesties doen voor nominaties voor een Affiliate Award in plaats van de jurykeuze af te zeiken. Geef aan wat goede criteria zijn. Word volwassen, dan nemen adverteerders je ook serieuzer!