Afhaalpunten zijn wel heel veel in het nieuws de laatste tijd: Amazon met de proefstart van de onbemande Amazon Lockers, Kiala met de overname door UPS, De Buren met de lancering van onbemande afhaalpunten. wat wordt het: bemand of onbemand?
Doelstelling van de succesvolle Britse afhaalpuntenketen CollectPlus is om de meeste Engelsen binnen ‘slipper distance’ van een CollectPlus-punt te brengen. Op je sloffen even naar een afhaalpunt en weer terug. Zou volgens mij zomaar ons last mile denken op z’n kop kunnen zetten!
Onbemande afhaalpunten
Het lijkt erop dat logistieke dienstverleners steeds meer van onbemande afhaalpunten verwachten. Een korte opsomming van initiatieven:
- Al jaren is Bybox een succesvolle formule in de UK met onbemande afhaalpunten (Lockers) voor het 24/7 afhalen van serviceonderdelen door servicemonteurs. In de UK zijn inmiddels meer dan 400 Bybox Lockers in gebruik. Ook worden ze steeds meer gebruikt voor verzendingen tussen webshops en consumenten.
- In het najaar van 2011 heeft Amazon zijn Amazon Lockers aangekondigd, onbemande afhaalboxen van verschillende grootte.
- In september 2011 is Amazon met zijn Lockers gestart in Seattle, daarna in Londen en nu ook in New York City. Deze kluisjes vind je vooral in winkels en winkelcentra.
- Duitsland kent al jaren het DHL Packstation. Tien jaar na introductie zijn er inmiddels ca. 2.500 onbemande DHL Packstations in circa 1.600 plaatsen in Duitsland.
- In Nederland heeft recentelijk De Buren Afhaalcentrum aangekondigd zijn netwerk in Nederland nog dit jaar uit te breiden met 150 onbemande afhaalpunten.
Bemande afhaalpunten niet weg te denken
Zijn onbemande afhaalpunten een sterk opkomende trend, de netwerken van bemande afhaalpunten laten nog steeds een forse groei zien. In aantallen afhaalpunten zijn ze echt nog veel groter dan de onbemande variant. Zo maar een paar voorbeelden:
- Hermes in Duitsland met ca. 14.000 Hermes ParcelShops
- Kiala, in Europa inmiddels gegroeid naar 6.500 afhaalpunten
- CollectPlus in Engeland, gestart in 2009, inmiddels 4.500 afhaalpunten en een doelstelling om binnen een paar jaar te groeien naar circa 8.000 stuks.
- PickupZone, in 2009 in de VS opgericht met Kiala als voorbeeld, een paar weken geleden gekocht door Shoprunner, met 30.000 afhaalpunten in de VS.
Webshops met eigen winkels: steeds actiever
Online kopers maken ook steeds meer gebruik van afhaalpunten in het winkelnetwerk van retailers. In Nederland is Hema daarin misschien wel de koploper: 70 procent van de online geplaatste orders wordt in een filiaal afgehaald. In de VS is dit percentage bij Wal-Mart ook hoog te noemen: 60 procent.
Waar gaat dat in de komende jaren naar toe ?
Het zou mij niet verbazen als afhalen ook in Nederland steeds populairder wordt de komende jaren. De crux zit hem denk ik in de dichtheid van het netwerk: hoe dichter bij huis, hoe gemakkelijker je er ‘met je slippers aan’ naar toe kunt, hoe sneller we er gebruik van zullen maken. En dan zou het best een mixture kunnen worden van bemande en onbemande afhaalpunten, sterk verweven met bestaande winkels van kleine en grote retailers.
Wat gaat het worden: bemand of onbemand?
Die onbemande variant, is die afhaalmethode niet té hightech? Misschien wel. Misschien is het in Nederland nog te vroeg voor Amazon Lockers, De Buren pick up points, DHL Packstations en voor Bybox. Ik vind wel dat er een uitdaging ligt voor de landelijke, bemande afhaalpunten en hun vaak nog consumentonvriendelijke openingstijden. CollectPlus in de UK heeft dat van meet af aan meer klantgericht aangepakt: iedere locatie 7 dagen per week open, en dagelijks minimaal 12 uur open.
Zeker weten: to be continued.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Afhaalpuntenexplosie op komst?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.