Amazon biedt shoppers in Londen binnenkort de gelegenheid online bestellingen op te pikken in winkelcentrum One New Change. Het bedrijf plaatst er een wand met kluisjes, waarin de pakjes worden bewaard.
Dat meldt de Britse vaktitel Retail Week. Gisteren schreven we op deze plaats nog over de afhaalplannen van Amazon in de Verenigde Staten, waar een vestiging van 7-Eleven als eerste pick up place zou gaan fungeren. In de UK zou Amazon een deal hebben gesloten met Land Securities, eigenaar van verschillende Britse winkelcentra.
Virtual shopping window
Winkelcentrum One New Change lijkt goede grond te bieden voor cross channel initiatieven van bedrijven die als online pure player te boek staan. De Britse websuper Ocado posteerde er onlangs zijn veelbesproken virtual shopping window.
Grootste van Europa
Amazon, dat sleutelde aan het ontwerp van zijn website, is met afstand de grootste webverkoper van Europa. Op de kluisjeswand van Amazon, die volgende week in gebruik wordt genomen, staat het nummer van de Amerikaanse klantenservice, zag RetailWeek:
Briste media melden dat Amazon ook wanden met kluisjes heeft geposteerd in kantoorpanden. Geen van de collection lockers is nog in gebruik, maar dat kan volgens onder andere Drapers niet lang meer op zich laten wachten.
Eerlijk gezegd begrijp ik de opwinding niet helemaal. Het cross channel initiatief bestaat er tot dusver uit dat Amazon zelf (of in-store) fysieke afhaalpunten gaat openen en (laat) beheren. Dat is iets anders dan een volwaardige winkel openen.
In Nederland zou een dergelijk initiatief met een super, retailer a la Blokker of Kiala relatief gemakkelijk uitgerold kunnen worden. Met Amazon over de dam zou bol.com, wehkamp, ea in NL zomaar aan een dergelijk initiatief kunnen werken as we speak.
@Daniel Donk: Amazon is de grootste webwinkel ter wereld en die start met een nieuwe manier van pakketbezorging: kluisjes op onbemande locaties. Dat is naar onze bescheiden mening de moeite van het melden waard.
Overigens werkt Bol.com al samen met Kiala, net als Amazon trouwens.
@Arjan Mijn reactie was geen persoonlijke aanval hoor.
Uiteraard begrijp ik dat een dergelijke ontwikkeling vanuit Amazon het vermelden waard is maar vanuit Cross Channel strategisch perspectief vind ik het meer een symbolische (of wellicht eerste) stap.