Deloitte nam de operatie van 200 grote online retailers uit 8 verschillende Europese landen onder de loep. Opvallende conclusie: hoewel hun klanten minder online savvy zijn, doen Zuid-Europese webwinkeltoppers het op de meeste punten beter dan hun Noord-Europese collega’s.
Raoul van de Hoef, die leiding geeft aan de Online Business Innovation groep bij Deloitte, spreekt vandaag over de benchmark op Emerce eRetail. Onderstaande slide uit zijn presentatie brengt de scores van de acht landen op deelcategorieën in beeld:
Pure players groot in Nederland
Deloitte bekeek het aandeel pure players in de top 25 van online retailers in de acht landen. Te zien is dat Nederland, zeker vergeleken met nabij gelegen landen, veel pure webverkopers kent aan de top:
Middenmotor in m-commerce
Uit onderstaand staafdiagram wordt duidelijk dat Nederland op het gebied van m-commerce in de Europese middenmoot zit:
Fashion, electronics en general merchandise
Deloitte maakt in zijn benchmark onderscheid tussen online retailers in fashion, electronics en general merchandise. In onderstaande slide ziet u per productcategorie hoe Nederlandse webwinkeliers het doen ten opzichte van de buitenlandse concurrentie:
De complete e-commerce benchmark van Deloitte wordt volgende maand gepubliceerd.
UPDATE: u kunt de presentatie van Raoul van de Hoef hier downloaden (pdf).
Ik heb vorig jaar een kwartaal in Belgie onderzoek gedaan naar het online shopping klimaat daar. Daaruit bleek ook al dat we in Nederland ondtzettend goed (wellicht leidend) zijn op het gebied van e-commerce.
Deloitte heeft het besproken rapport inmiddels gepubliceerd. Titel: 'European eCommerce Assessment 2012, Benchmarking the top
200 in online retail'. U vindt het hier (pdf).