Wie voorop loopt in e-commerce kan groei zoeken door een totaalconcept op te zetten. Door aanbod van verschillende verkopers te bundelen in een bolwerk, plaza of marktplaats, kun je aan alle wensen van de klant voldoen en zo zorgen dat deze niet meer verder zoekt.
Het is een van de gedachtes achter Bol.com Plaza. Door niet alleen het eigen assortiment aan te bieden, maar ook dat van externe aanbieders als Megapool, Bobshop en anderen, hoeft de bezoeker van Bol.com niet elders te kijken als Bol.com een product zelf niet zelf kan leveren. Ook een prijs- dan wel een productvergelijker wordt overbodig. Alles kan in één en dezelfde webshop.
Beetje stil
Het lijkt een geniaal idee, en direct na de start van het project gaven diverse experts aan dat dit wel eens dé trend van de komende periode zou kunnen worden. Dat was echter al een jaar geleden en echt veel nieuwe partners lijken er niet meer te worden aangesloten. Het is eerder een beetje stil rond Plaza. Het werkt ongetwijfeld wel, want het verdienmodel zit voor beide partijen goed in elkaar, maar een internationale uitblinker durven we het niet te noemen en een echt totaalconcept is het nog niet. Echte navolging heeft de stap van Bol.com in Nederland ook nog niet gehad. De kans dat andere spelers een vergelijkbare stap maken, lijkt in Nederland zelfs best klein.
In het buitenland komt het totaalconcept op gang
Anders is het in Frankrijk, waar diverse winkelportals zijn gestart. In het Verenigd Koninkrijk heeft Asos.com de eerste stappen gezet en het Duitse Zalando heeft openlijk aangegeven hiertoe ambities te hebben. De Japanse Rakuten Group investeert in enorme ‘Europese warenhuizen’ en last but not least hebben we natuurlijk Amazon. De heer en meester in e-commerce is ook op dit vlak sterk. Het idee is dus duidelijk populair, maar een jaar na de lancering van Bol.com Plaza lijkt er weinig veranderd op dit gebied.
Laat
Veel van de buitenlandse partijen hebben ook hun stappen in Nederland gezet of zijn daar momenteel mee bezig. De kans is echter groot dat wij wel pas laat aan de beurt zijn als het op dat specifieke totaalconcept aankomt. Op alleen Bol.com Plaza na, delen webwinkels in Nederland nog maar weinig aanbod met elkaar. Nederlandse webwinkelbouwers horen bij de beste van de wereld, maar zijn daardoor soms wel zozeer gespecialiseerd in één techniek of pakket, dat de kans groot is dat de kennis van andere systemen nihil is.
Magento, Intershop of anders
Er is in Nederland niet echt een partij aanwezig die zomaar zoiets op kan zetten. Webwinkels moeten van de gehele e-commerce wereld cross channel werken, maar de bouwers van dezelfde shops werken puur met Magento, Intershop of hun eigen CMS. De kans dat die foutloos een project kunnen bouwen waarbij alles in één keer vlekkeloos samenwerkt is klein.
Nelly.com
Stel nu dat Nelly.com, een Europese speler die direct de concurrentie met spelers als Zalando of Asos.com aandurft, in Nederland als eerste een open fashion portal wil starten wie kan dat dan voor ze maken? En heo groot is de kans dat webwinkels die interesse in zo'n aansluiting hebben, op korte termijn zomaar aan de voorwaarden van de API van zo'n speler kunnen voldoen? Waarschijnlijk ben je in Nederland al ambitieus als je een webwinkel per maand aan wil sluiten.
Kan even duren
De communicatie, juridische Nederlandse struikelblokken, en de kleine Nederlandse doelgroep in acht nemend, kan het even duren voordat zoiets winstgevend wordt. De kans is groot dat spelers die zoiets uit kunnen rollen dus eerst naar landen als Duitsland, de UK, en Frankrijk kijken.
Mist Nederland de boot met het totaalconcept?
Wij volgen bij Vergelijk.nl deze ontwikkeling ook met grote aandacht. Ook wij denken dat het totaalconcept de toekomst van het online winkelen is. Vandaar ook dat we Vergelijk,nl Shopping hebben geïntroduceerd. Hier kan je inmiddels bij 50 webwinkels en in 80 categorieën via Vergelijk.nl bestellen met één account. Wij faciliteren de bestelling en de betaling, de webwinkel doet de fulfillment. Het verschil met het totaalconcept dat jij noemt is dat wij zelf geen webwinkel zijn, maar een neutraal portaal naar verschillende webwinkels. Je zegt "Ook een prijs- dan wel een productvergelijker wordt overbodig." Ik denk dat het voor een webwinkel vertrouwder voelt om zijn assortiment bij een neutrale vergelijker te plaatsen, dan bij een concurrent. Bij ons staan ze toch al met ons assortiment, de stap is dus niet zo groot.
Het is in ieder geval erg interessant allemaal en ben ook benieuwd hoe het totaalconcept zich de komende jaren gaat ontwikkelen in Nederland en Europa.
Het is in ieder geval erg interessant allemaal en ben ook benieuwd hoe het totaalconcept zich de komende jaren gaat ontwikkelen in Nederland en Europa.