Twinkle | Digital Commerce

Optimalisatietips voor de betaalpagina

2017-05-27
180101
  • 3:44

Door een optimale betaalpagina aan te bieden, kunt u de kans op conversie vergroten. Maar hoe ziet een optimale pagina eruit? Kissmetrics.com heeft een checklist opgesteld met best practices voor de checkout page. Lees ze hier.  

Design & lay-out

1. Plaats checkout-buttons aan de boven- en onderkant van de pagina. Hoe minder tijd klanten hoeven te besteden aan het zoeken naar deze knoppen, hoe sneller ze actie zullen ondernemen.

2. Geef klanten de mogelijkheid om verder te shoppen vanaf de betaalpagina. Wellicht zijn ze iets vergeten en er is niets vervelender dan op de terugknop klikken en erachter komen dat alle winkelwagendetails zijn verdwenen.

3. Maak onderscheid in de kassabutton en de button om verder te winkelen. Als u deze twee knoppen naast elkaar heeft, maak dan gebruik van andere kleuren om het visueel van elkaar te scheiden en zo de kans te verkleinen dat een bezoeker op de verkeerde button klikt. Zorg ook voor voldoende ruimte tussen de twee knoppen.

4. Geef uw bezoekers de mogelijkheid om hun winkelwagen op te slaan of de inhoud toe te voegen aan een wishlist. Veel consumenten gebruiken het winkelwagentje al als veredelde wishlist om de producten te bewaren voor een later moment. Dus waarom zou u dit niet aanbieden op een makkelijkere manier in de vorm van een formele wishlist?

5. Vergeet niet om links naar uw privacybeleid, bezorgdetails, veelgestelde vragen en retourvoorwaarden binnen handbereik op te nemen op de betaalpagina. U kunt ook overwegen om een optie voor een live chat te plaatsen op de betaalpagina, mocht een klant een pre-sales vraag hebben waar hij snel antwoord op wil, voordat hij zijn bestelling gaat plaatsen.

6. Laat de klant voor het voltooien van zijn bestelling nog een keer zijn gegevens controleren. Hierdoor geeft u klanten een laatste kans om te checken of ze alles juist besteld en ingevuld hebben voordat ze de bestelling daadwerkelijk voltooien.

Productdetails

7. Beveel gerelateerde producten aan vóór de betaalpagina. Zo willen klanten er absoluut zeker van zijn dat ze alles hebben wat nodig is om het maximale uit hun aankoop te halen. Niemand wil er te laat achterkomen dat het item bijvoorbeeld niet wordt geleverd met een adapter.



8. Bevestig vroegtijdig dat het artikel op voorraad/beschikbaar is. Niemand wil de hele weg naar de betaalpagina afleggen om er vervolgens achter te komen dat het product niet beschikbaar is. Als een item niet op voorraad is, geef de bezoeker dan de mogelijkheid om zijn e-mailadres achter te laten zodat hij een bericht ontvangt zodra het product weer voorhanden is.

9. Geef bij pre-orders aan wanneer het product wordt verwacht. Als een klant een pre-order plaatst, laat hem dan weten wanneer het item naar verwachting beschikbaar zal zijn. Hoewel releasedata vaak wijzigen, neemt Amazon de onzekerheid uit het pre-order proces weg door gebruikers een krediet aan te bieden, mocht de prijs dalen tussen het moment van vooraf bestellen en de dag van de productlancering.

10. Voeg productwaarderingen en reviews toe. Niets helpt het inboezemen van vertrouwen meer dan recensies en waarderingen van klanten over een bepaald product. Klanten willen weten of kabels snel breken of het kledingstuk te lange mouwen heeft of dat het juist precies werkt zoals het op de site wordt omschreven.



11. Bied inpakken en/of het meesturen van een persoonlijk bericht of kaartje aan. Deze tip is met name waardevol tijdens holiday shopping seasons (al hangt het er natuurlijk vanaf wat u verkoopt). Alle ‘kleine dingen’ die een persoonlijke touch kunnen toevoegen en de shopper helpen om tijd te besparen zijn van toegevoegde waarde.

Betaling en bezorging

12. Zorg voor meerdere verzend- en betaalmogelijkheden. Laat de gebruiker bepalen hoe snel hij zijn bestelling wil ontvangen. Ook niet iedereen heeft zijn portemonnee bij de hand om zijn creditcard of bankpas erbij te pakken, bied dus ook online betaaldiensten aan zoals PayPal.

13. Zet relevante kortingscodes direct op uw site. Op deze manier hoeft de klant niet van uw site af om op kortingscodesites te zoeken naar een code voor uw webwinkel om vervolgens weer terug te keren naar uw site – grote kans dat dit namelijk niet gebeurt. Hou uw klanten op uw eigen site door de codes te plaatsen op de betaalpagina, samen met het invulveld voor de kortingscode.

14. Van € 49,95 voor € 39,95. Iedereen houdt van goede deals. Als u de voorgaande prijs van een artikel toont, bemoedigt dat uw bezoekers aan om de bestelling af te ronden.

15. Als u specifieke informatie aan uw klanten vraagt, leg hen dan uit waarom u hiernaar vraagt. Klanten zijn eerder geneigd om gegevens te delen (zoals verjaardag en telefoonnummer) als ze weten waarom u dit nodig heeft of waarvoor u het gaat gebruiken.

Meer tips voor het optimaliseren van de betaalpagina vindt u hier.