Coolcat heeft een nieuwe webwinkel geopend die de zichtbaarheid van het merk buiten de 130 winkels moet vergroten. Eigenaar en retailicoon Roland Kahn houdt echter vooral vertrouwen in bricks. Hij verwacht een grote shake-out onder pure internetverkopers de komende jaren.
Kahn staat groot in het laatste nummer van Adformatie, naar aanleiding van het morgen te verschijnen boek ‘Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie’, van Rupert Parker Brady en Maarten Beernink.
Clicks minder profijtelijk
Modeondernemer Kahn, met Excellent Retail Brands eigenaar van Coolcat, zusterketen Wonder Woman, America Today en M&S Mode, gelooft in een combinatie van bricks en clicks, maar een pure webwinkel zal hij niet snel beginnen. ‘In het businessmodel van een internetwinkel zijn het bezorgen en het logistieke stuk enorm duur. Clicks is daardoor minder profitable. Retail is riskier en de groei is minder groot, maar wel winstgevender.’
Klappen
Kahn, die erop wijst dat Bol.com voor 'een schijntje’ werd verkocht en dat Wehkamp.nl geen koper wist te vinden, verwacht dat er onder online retailers de komende jaren meer klappen vallen dan onder traditionele retailers. ‘Op het internet komt er een veel grotere shake-out. Hoeveel webshops er over een, twee of drie jaar niet meer bestaan.’
Coolcat en M&S Mode online
Precies een week geleden werd Coolcat.nl opnieuw gelanceerd, met als (kosten)voordeel op pure online spelers dat producten in de winkels kunnen worden afgehaald, geruild en geretourneerd. In Adformatie noemt Kahn de webwinkel van M&S Mode, overgenomen in 2010, een ‘functionele aanvulling op winkels’, omdat vrouwen met een maatje meer kleding graag thuis willen passen. America Today heeft (nog) geen webwinkel.
Goede zaak dat deze man vooral vertrouwen houdt in bricks. Ook denk ik dat er een 'shake out' onder pure online retailers plaats gaat vinden. Maar ik denk dat deze ook zeker onder fysieke retailers plaats gaat vinden.
De consument bepaalt waar hij koopt. Het merendeel gaat voor gemak, breedte van assortiment, service, goede prijs en vertrouwen. Deze consument maakt het niets uit of er wel een mutichannel strategie achter zit. Lekker 's avonds op de bank vergelijken en uiteindelijk het product makkelijk thuis laten bezorgen.
CBW-mitex, banken, fysieke retailers en eigenaren van winkelketens roepen ineens allemaal dat de enige goede combinatie clicks en bricks is en dat de pure online spelers gaan verdwijnen. Maar is dit op feiten gebaseerd, of is het zo dat ze dit graag zouden willen?? Ik zou het ook roepen als is ik zoveel geld in winkelpanden zou hebben die straks waarschijnlijk veel minder waard worden.
De reden van de shake out zal mijn inziens eerder als oorzaak hebben dat Nederlandse pure players zich steeds vaker verplicht aan verkoopadviesprijzen van leveranciers moeten houden. Prijsafspraken worden massaal verplicht opgelegd (er mag vooral niet over gesproken worden). De grote buitenlandse retailers (die zich niet aan verkoopadviesprijzen hoeven te houden) en de leveranciers zelf gaan er met de online sales vandoor.
@John: interessante inhoudelijke reactie, die een ander licht werpt op het vraagstuk. Merci.
Heb even (snel) naar de nieuwe webwinkel gekeken en zie al direct een Magento platform met een groot aantal zaken die geoptimaliseerd moeten worden. De bron is way to much voor juiste SEO en laadsnelheid. De webwinkel zit er Cool uit met een Catty karakter. Weet niet welk buro deze webshop heeft gemaakt maar er is nog genoeg winst te halen met optimalisatie van Magento. Ook zie ik geen musthaves zoals Rich Snippets en andere technieken om straks meer kansen te maken in de zoekmachines.