Iets meer dan één op de drie EU-burgers (34 procent) kocht in het eerste kwartaal van vorig jaar online, blijkt uit cijfers die Eurostat deze week heeft gepubliceerd. Nederland scoort met 53 procent een gedeelde vijfde plek, achter de UK, Denemarken, Noorwegen en Duitsland.
De cijfers van Eurostat betreffen een periode die alweer even achter ons ligt, maar ze geven wel een beeld van de penetratie van online kopen in de verschillende lidstaten. Van de Britten, de big online spenders van Europa, kocht 64 procent online in januari tot en met maart 2011. Dat is fors meer dan de penetratie in Denemarken, Noorwegen (beide 57 procent) en Duitsland (54 procent).
Allebehalve ingeburgerd
Van de Nederlandse volwassenen kocht in Q1 vorig jaar 53 procent iets online, hetzelfde percentage als in Zweden. Luxemburg sluit (met 52 procent) de rij met 7 landen waarvan meer dan de helft van de inwoners ook webshopper is. In Roemenië (4 procent) en Bulgarije (5 procent) is e-commerce nog allesbehalve ingeburgerd. Meer cijfers, ook over voorgaande jaren, vindt u hier.
Actieplan
De Europese Commissie deed begin dit jaar 16 toezeggingen om de elektronische handel in Europa te bevorderen. De stappen moeten ervoor zorgen dat in 2015 twee keer zoveel producten en diensten online worden verhandeld.
Thuiswinkel Markt Monitor
Uit de gister verschenen Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat Nederland er afgelopen jaar 900.000 webshoppers bijkreeg. Volgens Blauw Research en GFK Retail & Technolgy deden in totaal 10,2 miljoen landgenoten in heel 2011 een aankoop online.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederland in Europese top 5 met online kooppopulatie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.