Bij Dinalog, het topinstituut voor logistiek in Nederland, loopt een interessante studie over de toekomst van e-fulfilment. Om de bezorging van online orders te optimaliseren, moeten webwinkeliers gaan samenwerken zonder dat ze aan elkaar gebonden zijn.
Twinkle sprak met projectmanager Kees Jan Roodbergen, hoogleraar kwantitatieve logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Dinalog staat voor Dutch Institute for Advanced Logistics. E-commerce is het terrein waarop Roodbergen geavanceerde logistieke oplossingen hoopt te bieden, in publiek-private samenwerking. ‘We proberen te voorspellen welke kant het opgaat en bij te sturen waar nodig.’ Roodbergen signaleert dat steeds meer offline retailers online gaan verkopen. ‘Je kunt vrij eenvoudig een webwinkel beginnen, maar dat heeft wel veel logistieke impact. Neem een elektronicazaak van een franchisenemer. Als die online gaat verkopen, komen de producten vaak uit een distributiecentrum van de keten, maar dat hoeft niet optimaal te zijn. Misschien kan de winkelier de order net zo goed zelf bezorgen bij de klant uit de buurt. De vraag is vervolgens relevant waar je dan je voorraad gaat neerzetten.’
E-winkelstraten
Wat in het klein geldt, geldt ook in het groot. Roodbergen ziet steeds meer ‘e-winkelstraten’ ontstaan, platforms waarop het aanbod van verschillende retailers is gebundeld, zoals Bol.com Plaza, Vergelijk Shopping, Luccy.com en Stad.nl. ‘Een overkoepelend boodschappenwagentje hoort daarbij, maar gecoördineerde logistiek wat mij betreft ook. Als je nu bij verschillende partners koopt, moet je meerdere keren verzendkosten betalen en komen verschillende bezorgpartijen op verschillende momenten langs. Idealiter wordt er natuurlijk alleen tussen acht en negen uur bij je aangebeld, of überhaupt nog maar één keer. Dan krijg je alles tegelijk.’
Open netwerkstructuur
Om die situatie te creëren is een open netwerkstructuur nodig, waar betrokken partijen op basis van standaarden vrijblijvend op kunnen inhaken. In het toekomstbeeld van Roodbergen staat een online besteld product centraal. ‘Iedere keer kan het product zelf kiezen uit alle mogelijke opties voor bijvoorbeeld opslag, handling, verpakking, labeling en transport. Die opties worden door de aangesloten bedrijven in het gehele netwerk aangeboden. In dit systeem zullen producten zich gaan groeperen op basis van klantvoorkeuren en gedrag, in plaats van op basis van wie de verkoper is.’ Zo kan het gebeuren dat voorraden van een deelnemende webwinkelier deels in andermans magazijn komen te liggen, bijvoorbeeld als producten van de betrokken bedrijven vaak in combinatie worden gekocht.
Goedkoper en klantgerichter
Hoewel webwinkeliers hun eigen territoria nu misschien nog graag afbakenen, denkt Roodbergen dat er meer schapen zullen volgen als de eerste over de dam gaan. ‘Met gecoördineerde logistiek is het goedkoper werken en het is bovendien wat de klant wil. Misschien doen we straks de helft van onze aankopen wel online. Het is duur en onwenselijk om voor ieder product een bestelbus voor te laten rijden.’
Ter illustratie vergelijkt u de middelste balk in de figuur hieronder met de onderste:
____________________
Consortium
Het project waar Kees Jan Roodbergen leiding aan geeft is getiteld Cross-chain order fulfillment coordination for internet sales. Het wordt uitgevoerd door een consortium van drie universiteiten, de Openbare Bibliotheken en vier bedrijven, waaronder Neckermann.com en het Centraal Boekhuis. Het Dinalog-project startte in 2010 en loopt nog tot 2015.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2012.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Samen sterk in e-fulfilment
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.