De Europese e-commere bestedingen zullen tot 2016 jaarlijks met gemiddeld 12 procent groeien, voorspelt Forrester Research. In de Verenigde Staten zal de groei de komende jaren gemiddeld 10 procent bedragen.
Die prognoses doet Forrester in nieuwe rapporten over de Europese respectievelijk de Amerikaanse e-commerce markt. Daarbij moet worden aangetekend dat cijfers over ons continent betrekking hebben op 17 landen, waaronder de grootste markten en Nederland.
Mobiel als bindmiddel
De totale online consumentenbestedingen voor de 17 EU-lidstaten komen in 2016 uit op 171 miljard euro, aldus Forrester, 76 procent meer dan de 97 miljoen euro in het afgelopen jaar. De groei van gemiddeld 12 procent per jaar is volgens analist Martin Gill grotendeels te danken aan de rol die het mobiele kanaal vervult, als bindmiddel tussen online en offline werelden. Gill sprak er recent over op het afgelopen M-Commerce Event in Amsterdam (zie hier, meer in Twinkle 2-2012).
9 procent van alle retail
In de Verenigde Staten, waar de e-commerce omzet afgelopen jaar 202 miljard dollar bedroeg volgens Forrester, komen de online bestedingen in 2016 naar verwachting 62 procent hoger uit, op 327 miljard dollar. Daarmee tekent e-commerce voor 9 procent van alle rerailbestedingen in de VS. Nu is dat 7 procent, blijkt uit de volgende afbeelding (via Mashable):
met alle smartphones is het mobiel internet vaak het eerste kennismaking moment met de webshop. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen in de toekomst.
Ik vraag me altijd af in hoeverre mensen echt via hun mobiel kopen? Het wordt zo gehyped, maar ik heb het gevoel dat aankopen vooral nog gewoon via de computer of laptop worden gedaan. Buiten in-app purchases etc natuurlijk.