Twinkle | Digital Commerce

Docdata: focus op fulfilment, investeringen in food

2017-05-27
180101

Docdata heeft niet langer de ambitie om een full service dienstverlener te worden in e-commerce. Het bedrijf zal zich met name focussen op e-fulfilment, ook in nieuwe markten en nieuwe productcategorieën. Dit jaar gaat Docdata investeren in de verwerking van food orders.

Docdata heeft zijn inkomsten uit e-commerce het afgelopen jaar met 29,2 miljoen euro zien groeien, tot 115 miljoen euro. Het bedrijf uit Waalwijk, dat vanochtend cijfers publiceerde (pdf), dankt de groei naar eigen zeggen aan goede prestaties van klanten als Bol.com, De Bijenkorf, V&D en Zalando.

Docdata’s totale omzet, bij een winst van 6,9 miljoen euro, steeg met 26 procent tot bijna 131 miljoen euro. Het gros daarvan komt uit het e-commerce service bedrijf (commerce, payments en fulfilment):



Concurrentie, specialisatie
Docdata’s inkomsten uit e-commerce groeiden met 34 procent, minder dan de groei van 37 procent in 2010. Het lopende jaar zal de groei opnieuw afremmen, geeft Docdata te kennen. Dat komt enerzijds door nieuwe toetreders, anderzijds doordat online retailers zoeken naar oplossingen op maat. Uit het jaarbericht: ‘Het “one stop shop” model is voor middelgrote en grote klanten minder interessant geworden; deze klanten willen voor elke dienstverlening de beste dienstverlener en zijn daarvoor bereid uit meerdere partners te kiezen.’

Focus op fulfiment en geografische uitbreiding
Waar Docdata eerder zelf nog een full service e-commerce dienstverlener wilde worden, ligt de focus nu op het aanbieden van e-fulfilment diensten. Op dit vertrouwde terrein wil Docdata een Europese topspeler worden, onder meer door overnames. In oktober zei directeur Michiel Alting van Gesau tegen Twinkle dat Frankrijk hoog op de wensenlijst staat van Docdata, reeds actief in de Benelux, Duitsland en de UK.

Investeringen in food
Docdata signaleert dat online food de komende jaren een inhaalrace zal maken. Dit jaar zal het bedrijf investeringen doen om kennis op te bouwen en zich voor te bereiden op de te verwachten groei. ‘Elke sector stelt zijn eigen eisen en heeft zo zijn eigenaardigheden. Alleen door te doen leert men echt; dit past goed in onze “can do” mentaliteit’, aldus Docdata.



Waardeketen
Ondanks de hernieuwde focus op fulfilment wil Docdata wel verbinding houden met andere facetten van de online retail business. Het bedrijf laat weten: ‘Voor het aanbieden van het full service model zullen wij samenwerken met de kwalitatief beste dienstverleners op specifieke gebieden zoals bijvoorbeeld online marketing en web development. Onze ambitie is om de volledige e-commerce waardeketen te begrijpen zodat wij onze partners de beste e-fulfilment service kunnen geven.’